Vi kan virkelig ingenting men har forstått at vår leverandør ikke leverer med doble innvegger. De er dog ekstra isolerte. Har fått for oss at det er bra med doble om man henger tunge ting og så sier enkelte at det ikke synes så mye når man har hengt ting. Saken er den at dette tilvalget blir veldig dyrt samt at svigerfar sier at dette ikke trengs da det finnes "mollyplugg" og alt. Hva sier dere som kan? Skal vi legge til for denne kostnaden i en allerede anstrengt budsjett?
Litt avhengig av hva det koster, men jeg ville aldri bygge en vegg med bare enkelgips.
Etter å ha bodd i en leilighet med slike vegger blandet med betongvegger vil jeg aldri mer ha slike vegger. Visst finnes det spesielle plugger for gips, men det er alltid kronglete og man føler seg aldri helt sikker på om tingene sitter fast. I tillegg blir det store stygge metallsaker igjen i de gamle hullene hvis man flytter noe. Et vanlig skruehull reparerer man mye lettere.
Etter å ha bodd i en leilighet med slike vegger blandet med betongvegger vil jeg aldri mer ha slike vegger. Visst finnes det spesielle plugger for gips, men det er alltid kronglete og man føler seg aldri helt sikker på om tingene sitter fast. I tillegg blir det store stygge metallsaker igjen i de gamle hullene hvis man flytter noe. Et vanlig skruehull reparerer man mye lettere.
Visst er det slik at på et allerede anstrengt budsjett kan det føles surt å legge til noe som ikke "synes". Men du vil likevel ha glede av det i slutten. Mollyplugg i all ære, men vil du virkelig måtte dra i en slik for den minste ting som skal opp på veggen? En 13mm gips holder ikke til å henge noe i. Muligens en oppteipet tegning 
Sen skifter man jo det som henger på veggene sine noen ganger, og da har du problemet med en masse sobre mollyplugger som sitter overalt.
Så det korte svaret er ja, det er verdt det. Det blir dessuten stillere inne da den ekstra platen demper lyd en del.
/A
Sen skifter man jo det som henger på veggene sine noen ganger, og da har du problemet med en masse sobre mollyplugger som sitter overalt.
Så det korte svaret er ja, det er verdt det. Det blir dessuten stillere inne da den ekstra platen demper lyd en del.
/A
Vi har ikke tatt inn pris på det, selgeren sa bare at det blir ganske dyrt, spesielt ytterveggene. Noen som vet hva det kan koste, eller som har valgt det selv? Takk for gode svar, da får det nok bli dobbelt, man kan jo ta dobbelt i stuen og oppholdsrommet der man er mye....
Vet flere som har skaffet seg flatskjerm-TV og når de har boret i veggen så har de fått se... enkelt gips.... Går åt så innmari med molly for å feste sånt da, + at veggen blir som en sveitserost....
Kost på doble plater er mitt råd.... Kanskje til og med med OSB plate bak og en gipsplate foran....
Om det er mulighet til det altså...
Kost på doble plater er mitt råd.... Kanskje til og med med OSB plate bak og en gipsplate foran....
Om det er mulighet til det altså...
Jeg og samboeren skal bygge hus snart, akkurat doble platekonstruksjoner er et must! Jeg er så lei av betongvegger hvor man må bruke plugger osv! Det blir det samme med gips, men der må man også bekymre seg for at det ikke holder for vektene.
Jeg tror det koster rundt 20'000-25'000 kr ekstra, men det får det nok gjøre, for jeg ville nok følt meg "dumsnål" i ettertid når jeg står og banner over at det ikke går å feste skruer på veggene.
Men klart, det er mye penger, men akkurat i hele husbyggingen så føles det som piss i havet.
Jeg tror det koster rundt 20'000-25'000 kr ekstra, men det får det nok gjøre, for jeg ville nok følt meg "dumsnål" i ettertid når jeg står og banner over at det ikke går å feste skruer på veggene.
Men klart, det er mye penger, men akkurat i hele husbyggingen så føles det som piss i havet.
Jeg har en "latebudsjett" for vårt kommende egenbygde løsvirkeshus. "Late" fordi vi egentlig ikke vet hvordan huset skal se ut, så budsjettet er beregnet på et oppfunnet 2-plans hus på 160kvm.
I den budsjettet er kostnaden for OSB-plater (bak gipsen i hver eneste vegg) på cirka 20' om jeg ikke husker feil.
Denne kostnaden synes jeg det er verdt alle ganger, av alle ovennevnte grunner.
Hus fra en hustilbyder kan dessverre bli ganske mye dyrere. Hvis de har volumproduksjon som forstyrres av ekstra tillegg så blir det noen ganger kopiøst mye dyrere.
Jeg synes dere sjekker hva påslaget blir, og som sagt ligger det i 15-30' så ville ikke jeg nøle.
Sponplate bak er også OK, så om de heller vil sette det så...
I den budsjettet er kostnaden for OSB-plater (bak gipsen i hver eneste vegg) på cirka 20' om jeg ikke husker feil.
Denne kostnaden synes jeg det er verdt alle ganger, av alle ovennevnte grunner.
Hus fra en hustilbyder kan dessverre bli ganske mye dyrere. Hvis de har volumproduksjon som forstyrres av ekstra tillegg så blir det noen ganger kopiøst mye dyrere.
Jeg synes dere sjekker hva påslaget blir, og som sagt ligger det i 15-30' så ville ikke jeg nøle.
Sponplate bak er også OK, så om de heller vil sette det så...
Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Trivselhus tok 30.000 ekstra for sponplater i alle vegger. Dette i et hus på ca 165 kvm.
Ikke nøl med å legge til dette, huset får en mye kraftigere følelse.
Ikke nøl med å legge til dette, huset får en mye kraftigere følelse.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Värt att lägga bud på ett hus med anmärkningar på besiktning?
Köpa & Sälja hus -
får man lägga armoflex under marken utan att skydda den med svart tejp?
Isolering -
Har fått hjälp av en kakelfirma att lägga svart kakel med svart fog i vårt bastuutrymme. Efter att fogen torkat så har den vitnat. Vad kan ha hänt ?
Badrum