Hei!

Jeg har tenkt på å utvide en eksisterende uteplass ved å bygge en treterrasse oppå steinheller som finnes der i dag. Marken heller utenfor hellene, og jeg har tenkt meg en lav støttemur i kanten av terrassen (som altså ligger i "dalen").

Er det lurt å utnytte støttemuren til å legge den ytre bærelisten på? Hele konstruksjonen blir da "flytende".

Eller skal man støpe en betongmur, med stolpesko i? Men da føles det som om høydeforskjellen mellom marken og tredekket blir større enn jeg vil ha den...

Eller skal man separere terrasse og mur helt og holdent? Legge tredekket på type lecablokker lenger inn, og bygge en mur som ikke inngår i terrassekonstruksjonen i det hele tatt.

Hmmm, ja, jeg trenger litt hjelp for å få orden på tankene...

::)

Rop ut hvis jeg skal forklare problemet nærmere!!!!

• Tegning av et trädäck over stenplattor med støttemur på skrånende grunn. Viser mulige plasseringer for bjelker og søyler.
neste alternativ...

• Tegning av en konstruksjon med en benk og støtter, muligens et byggeprosjekt.
og det tredje...

• Diagram av en konstruksjon som viser en husvegg, Lecablokk, betongplattor og en stokk som er støttet av en betongsøyle.
Dytter opp spørsmålet, og håper at noen har litt visdom å komme med! Eller en vanlig fundering, det liker vi også :D

Trodde at jeg hadde svart på denne.

Jeg ville gjort ifølge alternativ 1.

Dette for at gulvet ikke skal påvirkes om muren beveger seg.

takk for ditt svar! Du hadde faktisk svart på et lignende spørsmål inne på Hage, men der fikk jeg bare spørre om støtteveggen, ikke legge inn "konstruksjonsspørsmål"...

Man skal tydeligvis regne med at en støttevegg beveger seg. Det kan jeg godta :)
Om jeg da har den andre enden av terrassen lagt opp på gamle betongplater så kan jo den følge med i bevegelsene. Blir det feil uansett mener du? Terrassen kanskje begynner å helle?

Men jeg heller tross alt mot å ha en separat mur. Om ikke annet så blir det lettere å separere arbeidsmomentene; jeg kan bygge ferdig terrassen først, og deretter vie meg til muren.

Det er nettopp det med hellinger jeg er redd for. I verste fall så løfter jo bare en side av muren seg og på den måten ville hele dekket bli skjevt.....

Jeg tenkte mest å bekrefte det der med at støttemurer alltid beveger seg. Sjelden spesielt mye om gangen, men uansett hvor mye man forankrer dem så beveger de seg alltid litt og må til slutt gjøres om. Dette ifølge min og tidligere eiere av mitt hus sine erfaringer gjennom 60 år med to støttemurer. Den muren som har holdt best har vært forankret i en seks tonn tung oljetank på flere steder, men til tross for dette har muren begynt å gi etter ganske mye etter bare fem år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.