3.159 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Ventilert gulv eller Støpe i sokkeletasje?
Medlem
· Västra Götaland
· 9 innlegg
På grunn av en vannskade i et hjørne og luktproblemer, har jeg revet ut alt gulv på min sokkeletasje. Gulvet var oppforet med treverk direkte på uisolert betongplate. Jeg har nå drenert om og pusset innsiden av alle yttervegger som ligger under mark.
Jeg ønsker at mitt nye gulv skal ha vannbåren gulvvarme med parkett på.
Jeg har nå et litt utfordrende valg foran meg.
Enten så bygger jeg opp et ventilert gulv, type Nivell eller Granab. Da bruker man sporede sponplater på lektene og trykker i gulvvarmerør. Under lektene tar jeg deretter en vifte som opprettholder en liten luftstrøm.
Fordeler: Jeg ventilerer vekk eventuelle lukter. Hvis fukt kommer inn, ventileres det også bort.
Ulemper: Relativt dyrt. Uklart om gulvvarmen blir ineffektiv.
Alternativet er å støpe opp noen centimeter med EPS-betong (betong med isopor-kuler, som har en halv-OK isoleringsevne) og legger deretter 50 mm sporet isopor med gulvvarmerør i.
Fordeler: Ikke noe organisk materiale før parkett. Billigere (40'-50' billigere enn ventilert). Stødig og lydisolerende. Hele rommet blir utnyttet til isolasjon.
Ulemper: Usikker på hvordan den eldste veggen (som er over mark) klarer ekstra fukt kan vandre fra gulv til vegg, noe som tydeligvis kan være et problem når man installerer gulvvarme.
Akkurat nå heller jeg mot EPS-betong+Isopor. Noen som har tanker eller tips?
/Mexitegelvillan
Jeg ønsker at mitt nye gulv skal ha vannbåren gulvvarme med parkett på.
Jeg har nå et litt utfordrende valg foran meg.
Enten så bygger jeg opp et ventilert gulv, type Nivell eller Granab. Da bruker man sporede sponplater på lektene og trykker i gulvvarmerør. Under lektene tar jeg deretter en vifte som opprettholder en liten luftstrøm.
Fordeler: Jeg ventilerer vekk eventuelle lukter. Hvis fukt kommer inn, ventileres det også bort.
Ulemper: Relativt dyrt. Uklart om gulvvarmen blir ineffektiv.
Alternativet er å støpe opp noen centimeter med EPS-betong (betong med isopor-kuler, som har en halv-OK isoleringsevne) og legger deretter 50 mm sporet isopor med gulvvarmerør i.
Fordeler: Ikke noe organisk materiale før parkett. Billigere (40'-50' billigere enn ventilert). Stødig og lydisolerende. Hele rommet blir utnyttet til isolasjon.
Ulemper: Usikker på hvordan den eldste veggen (som er over mark) klarer ekstra fukt kan vandre fra gulv til vegg, noe som tydeligvis kan være et problem når man installerer gulvvarme.
Akkurat nå heller jeg mot EPS-betong+Isopor. Noen som har tanker eller tips?
/Mexitegelvillan
Som sagt, hva valgte du...? jeg ville nok lagt Giha-gulv..... samme prinsipp som Nivell, men litt billigere....
Jeg ville nok hatt vanskelig for å sove med en ny toppsats over den gamle,,,, (EPS).... skulle ville ha en litt mer utførlig rapport om akkurat EPS,en...
Jeg ville nok hatt vanskelig for å sove med en ny toppsats over den gamle,,,, (EPS).... skulle ville ha en litt mer utførlig rapport om akkurat EPS,en...
Medlem
· Västra Götaland
· 9 innlegg
Jeg la til slutt inn et underventilert gulv. Jeg valgte Granabs system og det ser ut til å fungere fint. Grunnen til at jeg valgte underventilert i stedet for EPS er at jeg snakket med en besiktigelsesmann på Anticimex som mente at underventilert er den beste konstruksjonen som finnes.
/Mexitegelvillan
/Mexitegelvillan
Klikk her for å svare