24.461 lest ·
26 svar
24k lest
26 svar
Vende terrassebord, ikke det vanlige glad vs sur smiley-spørsmålet.
Hei!
Nå når det begynner å føles som litt vår i luften (i det minste her i Stockholm) har en ting jeg har tenkt på tidligere dukket opp igjen.
Vår veranda har noen år på baken og har en del mangler. Dels har tiden satt sine spor selvfølgelig, men den har også noen rent tekniske mangler fra da den ble bygget.
1. Sprekkene er altfor smale, noen steder fraværende, så den minste smuss tetter dem og gjør at vannet ikke kan renne bort.
2. Der verandaen smalner av, har den som bygget den ikke fått plankene i linje med hverandre, så sprekkene på den brede delen er forskjøvet med noen centimeter sammenlignet med den smalere delen.
3. Skruene er trukket altfor dypt, så det blir små brønner hvor vannet samles.
Det finnes også planer om å bygge en levegg/innsynsvern, og da vil en haug med planker måtte skrus løs for å kunne montere vernets stolper.
Det jeg har gått og tenkt på ganske lenge, er om det ville være mulig å simpelthen snu plankene slik at undersiden kommer opp i stedet. Jeg har hatt løs noen planker ved en anledning, og undersiden er jo i riktig god stand! Spørsmålet er bare om stripene vil forsvinne over tid så å si... det er jo ganske tydelig hvor plankene har hvilt mot bjelkene, og det ville jo ikke være særlig pent om disse stripene aldri forsvinner.
Fordelene med å gjøre det på denne måten (om det kan gi et godt resultat) sammenlignet med å kjøpe nytt virke er jo mange. Først og fremst er det gratis, noe som er en ganske stor faktor. Så hater jeg å kaste ting som potensielt har livstid igjen, spesielt ting som er skadelig for miljøet (noe trykkbehandlet treverk jo er). Jeg slipper å hente nytt virke fra byggevarehandelen og kjøre det gamle til gjenvinning. I prinsippet er alle plankene allerede ferdigkappet og skal bare snus. Noen av dem må justeres fordi jeg vil øke sprekkene, men det er jo bare de nærmest husveggen.
Så hva sier dere? Er dette et prosjekt som kan gi et godt resultat? Kanskje noen allerede har gjort det og kan dele sine erfaringer, spesielt om hvordan de snudde plankene ser ut etter en grundig vask og litt tid påvirket av vær og vind.
Mvh
Fred
Nå når det begynner å føles som litt vår i luften (i det minste her i Stockholm) har en ting jeg har tenkt på tidligere dukket opp igjen.
Vår veranda har noen år på baken og har en del mangler. Dels har tiden satt sine spor selvfølgelig, men den har også noen rent tekniske mangler fra da den ble bygget.
1. Sprekkene er altfor smale, noen steder fraværende, så den minste smuss tetter dem og gjør at vannet ikke kan renne bort.
2. Der verandaen smalner av, har den som bygget den ikke fått plankene i linje med hverandre, så sprekkene på den brede delen er forskjøvet med noen centimeter sammenlignet med den smalere delen.
3. Skruene er trukket altfor dypt, så det blir små brønner hvor vannet samles.
Det finnes også planer om å bygge en levegg/innsynsvern, og da vil en haug med planker måtte skrus løs for å kunne montere vernets stolper.
Det jeg har gått og tenkt på ganske lenge, er om det ville være mulig å simpelthen snu plankene slik at undersiden kommer opp i stedet. Jeg har hatt løs noen planker ved en anledning, og undersiden er jo i riktig god stand! Spørsmålet er bare om stripene vil forsvinne over tid så å si... det er jo ganske tydelig hvor plankene har hvilt mot bjelkene, og det ville jo ikke være særlig pent om disse stripene aldri forsvinner.
Fordelene med å gjøre det på denne måten (om det kan gi et godt resultat) sammenlignet med å kjøpe nytt virke er jo mange. Først og fremst er det gratis, noe som er en ganske stor faktor. Så hater jeg å kaste ting som potensielt har livstid igjen, spesielt ting som er skadelig for miljøet (noe trykkbehandlet treverk jo er). Jeg slipper å hente nytt virke fra byggevarehandelen og kjøre det gamle til gjenvinning. I prinsippet er alle plankene allerede ferdigkappet og skal bare snus. Noen av dem må justeres fordi jeg vil øke sprekkene, men det er jo bare de nærmest husveggen.
Så hva sier dere? Er dette et prosjekt som kan gi et godt resultat? Kanskje noen allerede har gjort det og kan dele sine erfaringer, spesielt om hvordan de snudde plankene ser ut etter en grundig vask og litt tid påvirket av vær og vind.
Mvh
Fred
Beste svar
Huseier
· Sörmland
· 1 468 innlegg
Jeg har gjort akkurat dette, snudd på virket på terrassen da penger ikke fantes til å bytte det ut. Sjekk litt lenger ned i tråden min:
https://www.byggahus.se/forum/threads/langsam-renovering-av-goetenehus-fran-91.312096/#post-2932396
https://www.byggahus.se/forum/threads/langsam-renovering-av-goetenehus-fran-91.312096/#post-2932396
Det ble jo kjempefint! Men det der er ikke trykkimpregnert treverk vel? Og det ser ut som at det har ligget under et pergolatak? Ikke helt de samme forutsetningene som vi har, med en terrasse helt utsatt for elementene i sørøstlig retning.
Hvordan fungerte det med sliping? Var overflaten grov eller var det for å få den enhetlig i utseende du slipte? Ble ikke kantene skarpe?
Hvordan fungerte det med sliping? Var overflaten grov eller var det for å få den enhetlig i utseende du slipte? Ble ikke kantene skarpe?
Huseier
· Sörmland
· 1 468 innlegg
Er trykkimpregnert virke, fra ca. 2000. Det har ligget under tak, men var virkelig "ødelagt" i overflaten av all olje og smuss.
Jeg slipte for å fjerne merkene etter bjelkene de har ligget på, så kan man skryte av det mykeste tregulvet i Sörmland også. Hvilke kanter tenker du på?
Jeg slipte for å fjerne merkene etter bjelkene de har ligget på, så kan man skryte av det mykeste tregulvet i Sörmland også. Hvilke kanter tenker du på?
Bordenes kanter tenkte jeg på. De er jo litt avrundet fra begynnelsen, og om man sliper så forsvinner jo en del av avrundingen.
Jeg forstår at for et beskyttet gulv så må jo noe gjøres for å få bort merkene etter bjelkene, men det ville være gøy å høre om noen har snudd bordene på et gulv som er like utsatt som vårt hvis elementene fikser det uten at man må slipe.
Jeg forstår at for et beskyttet gulv så må jo noe gjøres for å få bort merkene etter bjelkene, men det ville være gøy å høre om noen har snudd bordene på et gulv som er like utsatt som vårt hvis elementene fikser det uten at man må slipe.
Huseier
· Sörmland
· 1 468 innlegg
Altså jeg "sprang" over det med slipemaskinen, ikke mer enn maks 4 min per bord, så avrundingen forsvant aldriP Paxman skrev:Bordenes kanter tenkte jeg på. De er jo litt avrundet fra starten, og hvis man sliper, så forsvinner jo en del av avrundingen.
Jeg forstår at for et beskyttet gulv så må jo noe gjøres for å få bort merkene etter lektene, men det hadde vært interessant å høre om noen har snudd på sine bord på et gulv som er like utsatt som vårt, om elementene fikser det uten at man må slipe.
Huseier
· Sörmland
· 1 468 innlegg
Oscillerende maskin 40 + 80 papir tror jeg det var
Det blir veldig mange meter kant å slipe i så fall...I irihenke skrev:
Nåja, nå har jeg testet å snu to bord fra hver sin ende av terrassen.
Når jeg løftet første planken ble jeg litt nedstemt, da de tre stedene som hadde ligget mot bjelkene var veldig mørke. Jeg tok imidlertid og skrubbet av planken med skrubbebørste og såpe og lot den ligge ute og tørke. Overflaten tørket fort og frem kom en planke som ser i prinsippet helt ny ut! De mørke delene var imidlertid fortsatt der, men jeg kunne kjenne at de føltes fuktige og etter ytterligere noen timer så de også ut som resten av planken!
Terrassen er veldig tett bygget, så alt avfall som klarer å komme ned i de minimale sprekkene blir værende der og binder fukt effektivt. Derfor tror jeg at endetreet er skikkelig mettet med fuktighet, noe som gjorde at de mørke feltene var igjen så lenge akkurat der.
Jeg kommer selvfølgelig til å legge ut litt bilder her i tråden så andre kan se hvordan man forlenger livet på sin gamle stygge terrasse uten at det koster en krone, annet enn opplading av drillen!
Sliper du likevel så gjør det ingenting.P Paxman skrev:Det blir veldig mange meter kant å slipe i så fall...
Nåja, nå har jeg testet å snu to bord fra hver sin ende av altanen.
Da jeg løftet den første planken, ble jeg litt motløs, da de tre stedene som hadde ligget mot bjelkene var veldig mørke. Jeg tok imidlertid og skrubbet av planken med rotbørste og såpe og lot den ligge ute og tørke. Overflaten tørket fort, og frem trådte det en planke som ser i prinsipp helt ny ut! De mørke delene var riktignok fortsatt der, men jeg kunne kjenne at de føltes fuktige, og etter ytterligere noen timer så også de ut som resten av planken!Jeg tror ikke jeg kommer til å måtte slipe noe. Muligens for å myke opp overflaten på enkelte steder, men ikke for å fjerne spor etter bjelkene.
Altanen er veldig tett bygget, så alt skrap som klarer å ta seg ned i de minimale sprekkene, blir der og binder fukt effektivt. Derfor tror jeg at endestykket er godt mettet med fukt, noe som gjorde at de mørke feltene var igjen så lenge akkurat der.
Jeg vil selvfølgelig legge ut litt bilder her i tråden så andre kan se hvordan man forlenger livet på sin gamle stygge altan uten at det koster en krone, annet enn oppladning av skrumaskinen!![]()