Det er mange her som har peiling på hvordan man beregner bæreevne i bjelker osv, og jeg vil bare ha litt innspill. Jeg har et gammelt hus fra slutten av 1700-tallet og holder på å renovere badet i andre etasje. Det har tidligere vært fliser og varmekabler osv., men før hadde man først plankegulv, så 2 lag gips, deretter hadde man lagt ned en lavbyggende varmeslynge i limet til flisene, så det veide en del. Men nå når jeg gjør det i stand, tenker jeg gulvplater, deretter avrettingsmasse med sløyfer, så lim/fliser. Så avrettingsmassen kommer nok til å veie litt mer enn gipsplatene de hadde før.
Til saken hører det at jeg har byttet ut 2 av bjelkene i bjelkelaget når jeg renoverte kjøkkenet som ligger under, til "nye" freshe, eller jeg fikk tak i brukte kjernevedsbjelker som man hadde tatt ned fra Kalmar slott, så det er solide saker.
Alle bjelkene på bildet er ca. 20x20 cm og alle som ligger mot ytterkant i bildet ligger enten innfelt i ytterveggen på huset eller på innervegger som også er laftet.
Kan ikke forestille meg at det kan bli noen problemer med å klare vekten av et moderne bad? Eller hva sier dere?
Det er jo mer enn CC 30 på bildet, men mellom bjelkene er det kottet opp så mye det går for å i stor grad ha CC 30 hele veien (ligger litt innfelte spotter i taket på kjøkkenet som ligger mellom bjelkene som måtte tas litt hensyn til, osv.)
Det gulvet kan du kjøre en stridsvogn på! En 2,4 m lang bjelke med disse dimensjonene med c/c 1 m tåler en utbredt last på flere tonn per meter. 20x20 cm tilsvarer en bjelke på 45x330 mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.