Hei til dere!

Jeg og samboeren har ganske nylig kjøpt et hus som vi skal renovere og fikse! Foruten tusen andre ting så skal vi (forhåpentligvis) åpne opp en gammel yttervegg mot verandaen for å få en mer åpen planløsning og mer lysinnslipp!

Selve huset (foruten verandaen, mer om den senere) er bygget med teglvegger med luftspalte imellom. Det er et 1½ plans hus med svalgang der oppe. Taket er teglstein.
Huset er ca 14x7 meter utvendig.

For ca 30 år siden så bygde den tidligere eieren ut huset på langveggen med en veranda på langveggen av huset. Det gjorde at den gamle ytterveggen på langveggen ble en innervegg på ca 5 meters lengde. Den gamle ytterdøren som vendte ut mot verandaen ble fjernet og gjort om til en liten bue. Verandaen er også støpt men med svakt skrånende platetak.
Vår tanke er at vi i fremtiden skal sette takstoler på verandaen og få et mer enhetlig utseende på huset, men det er et senere problem.

Det vi tenkte å gjøre nå er at vi vil åpne opp ca 4 meters lengde av den gamle ytterveggen for å ha åpent mellom kjøkkenet og verandaen. Vi skal ikke åpne helt men bare ned til ca 1,20 da den gamle veggen skal være en "bardisk" med kjøkkenflater på den ene siden.

Problemet er at man selvfølgelig ikke kan åpne opp hvordan som helst uten å sikre bæringen. Eksakte mål har jeg ikke tatt ennå, men jeg tror at det dreier seg om 4-5 takstoler som hviler på den delen hvor vi skal åpne opp.

To forskjellige ideer på løsning som vi har fundert på er at;
1. Legge solide I-bjelker som hviler på ytterveggene på kantene, det blir jo to bjelker siden teglveggen har luftspalte imellom.
2. Legge en solid trebjelke i svalgangen som er betydelig lengre enn "åpningen" der nede, kanskje totalt en 8 meters bjelke. For å få den inn må man åpne opp et hull i gavlen og føre den inn der. Og så legge litt tynnere I-bjelker der nede for å "kun" holde oppe de teglskiftene som ellers ville rase.

Hvilken løsning tror dere blir best, og er det gjennomførbart i det hele tatt? Selvfølgelig vil vi gjøre de beregningene som trengs og vi har tilgang til fagfolk, men før vi tenker videre så ville jeg sette pris på deres meninger!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.