Hei,

Vi vil fjerne en 100x100 stolpe i vår åpne carport siden den hindrer framkommeligheten og står i veien for inngangen til en ytterdør. Mitt spørsmål til dere med litt erfaring innen byggteknikk er om dere har noen gode ideer på hvordan man kan avlaste / forsterke den bjelkelinen som hviler på 100x100 stolpen? Vennligst se vedlagte bilder. Stolpen det gjelder er markert med svart bånd rundt seg.

Det er en relativt solid konstruksjon som det er i dag, og taket bestående av et lag sutaksbord, bjelker og takpapp veier i seg selv ikke mye vil jeg tro. Vi bor i sørlige Skåne og får heller ikke store mengder snø som kan tynge det ned. Carport med flere stolper, sykler og en bil. En 100x100 stolpe er markert med svart bånd. Huset vises til venstre, og et tregjerde omgir plassen. En hvit inngangsdør i en murbygning med en trestolpe foran, del av en carportkonstruksjon. Stolpen har svart tape rundt seg. Hvit ytterdør med rundt vindu omgitt av murstein. Til venstre for døren er et vindu og en utsmykning. Stolpen merket med svart bånd står foran døren. Carport med hvit ytterdør og murvegg, to stolper synlige, den ene markert med svart tape. Skilt ved døren og blomsterpotter ved inngangen. En åpen carport med en 100x100 stolpe markert med svart bånd, ved siden av en mursteinvegg og en hvit dør med rundt vindu. Carport med tak og synlige bjelker; en markert stolpe er dekket med svart tape; mursteinsvegger og dør er synlige.

Jeg vil også nevne at bjelkelinen er skjøtet over akkurat den stolpen jeg vurderer å fjerne, hvilket vil kreve en grundigere forsterkning antar jeg. Intuitivt tenker jeg at spikerplater og forsterkning av bjelkelinen i kombinasjon med forsterkning av de gjenværende stolpene burde holde, men jeg er mer enn takknemlig for synspunktene deres!

Takk på forhånd,

// Andreas

Trenger å vite spennvidden på taksperrene og gjerne dimensjonen på bæreline som ligger over stolpene. Hva er målet mellom stolpene om du fjerner den i midten?

huggan skrev:
Trenger å vite spennvidden på taksperrene og gjerne dimensjonen på bæringen som ligger over stolpene. Hva er målet mellom stolpene om du fjerner den i midten?
Takk for raskt svar, målene er som følger:

- spennvidde taket 5,5 x 3,5 meter
- målet mellom stolper uten midtstolpen 3,7 meter
- dimensjon bæring 45x145

Mvh Andreas

Det enkleste ville jo være å sette opp en til 45x145 regel og deretter bare kappe stolpen. Dessverre vil dette ikke være tilstrekkelig sterkt for å oppfylle byggereglene (150kg/m2 i snølast i Skåne). Jeg har gjort et overslag og dessverre trenger du å bytte bjelken mot en limtrebjelke med minst 56x270 i dimensjon. Eller så må du installere varmeslynge på taket ;)
Lykke til // Marcus

Om problemet bare er at den er i veien akkurat der, så kan man flytte stolpen i stedet.

Flytter han den så vil spennet øke, noe som gjør at bjelken må forsterkes...

Ja det forstår jeg men man kan sette to stolper som ikke er i veien så er det jo løst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.