Jeg vil bytte ut innvendige vegger som ser ut til å være laget av noe papirmateriale (enkelt 60-70-tallsbygg). De er delvis flekkete av gamle fuktskader og jeg mistenker at de bidrar til "hyttelukt" i hytta.
Hva er et passende innvendig veggmateriale i en dårlig isolert hytte som ikke brukes om vinteren?
En liten del skal nok bli panel - ekte eller faux med panelskive, men ellers vil jeg ha glatte vegger å tapetsere på. Er gips ok?
Takk for hjelpen!
/Anis
Hva er et passende innvendig veggmateriale i en dårlig isolert hytte som ikke brukes om vinteren?
En liten del skal nok bli panel - ekte eller faux med panelskive, men ellers vil jeg ha glatte vegger å tapetsere på. Er gips ok?
Takk for hjelpen!
/Anis
Gips funker så lenge du ikke har lekkasjer så det kommer inn vann.
Ellers kunne jeg tenke meg plywood - burde gå å lage not og fjær eller fals så de platene kan limes sammen.
Har selv hatt en hytte med gips på veggene uten problemer i nesten 20 år.
Ellers kunne jeg tenke meg plywood - burde gå å lage not og fjær eller fals så de platene kan limes sammen.
Har selv hatt en hytte med gips på veggene uten problemer i nesten 20 år.
sponplate har en evne til å suge til seg fukt og svelle på alle måter og begynne å mugne så det er nok ikke et bra alternativ, men om du skal ha tre og ikke bygge med rupanel så ville jeg nok først gjette på forskalingsfiner og deretter OSB og så vanlig kryssfiner før tanken på sponplate, men gips er et dødt materiale som ikke sveller eller muggner, men er ikke så bærende. Men så er spørsmålet hva for ulykke du henviser til, hvis det er at et tre faller, så spiller det nok ingen stor rolle, eller kan det renne vann fra taket ned dit eller hva er det du er redd for?
Ser ikke at det skulle være noe problem så lenge du har en beskyttende vegg utenfor som ikke vann renner gjennom, for da mister du uansett isolasjonsevnen i veggene og kan få mugg å vokse der likevel. Men har du panel med en luftspalte bak så vil det nok fungere med gips og isolasjonen også.
Så tror jeg at man brukte vanlig masonitt omtrent på den tiden, og limet i de er ikke vannbestandig og kan krype ut og gi stygge flekker om det blir fuktskadet, og så kan det begynne å vokse i det også. Så det kan nok være det du har opplevd, men da kan det kanskje være litt problem med isolasjonen også. Men det vil du se når du river bort innerveggen, da jeg antar at du ikke bygger på det eksisterende og håper på det beste bare.
Ser ikke at det skulle være noe problem så lenge du har en beskyttende vegg utenfor som ikke vann renner gjennom, for da mister du uansett isolasjonsevnen i veggene og kan få mugg å vokse der likevel. Men har du panel med en luftspalte bak så vil det nok fungere med gips og isolasjonen også.
Så tror jeg at man brukte vanlig masonitt omtrent på den tiden, og limet i de er ikke vannbestandig og kan krype ut og gi stygge flekker om det blir fuktskadet, og så kan det begynne å vokse i det også. Så det kan nok være det du har opplevd, men da kan det kanskje være litt problem med isolasjonen også. Men det vil du se når du river bort innerveggen, da jeg antar at du ikke bygger på det eksisterende og håper på det beste bare.
OK, takk for råd!
Det høres ut som om vi skal satse på gips som overflate. Det er ingenting bærende som trenger å byttes håper jeg, men det viser seg vel når vi begynner å rive... Det har vært noen "uhell" med lekkasje fra taket gjennom årene i den stakkars hytta, men nå er taket forhåpentligvis ok.
Det høres ut som om vi skal satse på gips som overflate. Det er ingenting bærende som trenger å byttes håper jeg, men det viser seg vel når vi begynner å rive... Det har vært noen "uhell" med lekkasje fra taket gjennom årene i den stakkars hytta, men nå er taket forhåpentligvis ok.
Klikk her for å svare