Hei, skal prøve å gjøre en energiberegning på foreldrenes 40-tallshus, er det noen som vet litt bedre hvordan ytterveggene er bygd opp?
Det jeg vet er at innenfra sett er det tretex på ca 25mm, så plankevegg på ca 2-3cm, deretter luftspalte. Er det noen som vet mer eksakt hvordan det så ut før? Eventuelt noen gamle tegninger?
Mvh
Det jeg vet er at innenfra sett er det tretex på ca 25mm, så plankevegg på ca 2-3cm, deretter luftspalte. Er det noen som vet mer eksakt hvordan det så ut før? Eventuelt noen gamle tegninger?
Mvh
Ja, det ville jo vært det beste, men kjedelig å rive opp en vegg bare for å kikke...useless skrev:
De veggene jeg har hatt opp før er det tretex 25mm, trolig 34mm råspont, ca 3cm luftspalte og en plankvegg med asfaltduk av noe slag med vassmatte og puss på det. Veggene er ca 15cm brede totalt.
Tenkte om noen har hatt noe lignende så får man bruke dimensjonene den har kommet frem til. :kr
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I original stand var veggutførelsen ofte som følger, innenfra og ut: 15 mm puss på vassmatte (kalles for rørning), 25 mm sprikkpanel (vanlige planker som var montert på diagonalen og sprikket med øks etter monteringen), 50-75 mm (2-3 tommer) plank, forhudningspapp, 25 mm ytterpanel + tettlist. I ditt tilfelle ser det ut til at tretexen og eventuelt noe mer har blitt lagt til i ettertid. Planketykkelse og hushøyde henger sammen. I et 2 til 21/2 etasjes hus kan man anta at det er 3 tommers plank. Isolasjonsverdien på veggen før eventuell påbygging ligger rundt tilsvarende 40-45 mm mineralull. Men det er ikke hele sannheten. På grunn av sin tyngde og tetthet har den bedre egenskaper for energibruk enn en tilsvarende regelvegg.
ok høres rimelig ut, men på huset er det ytre laget av puss med vassmatte, deretter 2-3-tommers planke med luftspalte, deretter 1-1,5 planke med påspikret treetex og deretter nå gips, ville det vært en rimelig konstruksjon?J justusandersson skrev:I originaltilstandet var veggkonstruksjonen ofte som følger, innenfra og ut: 15 mm puss på vassmatte (kalles for rørning), 25 mm sprikkelpanel (vanlige bord som var montert på diagonalen og sprikket med øks etter montering), 50-75 mm (2-3 tommer) planke, forhydningspapp, 25 mm ytterpanel + locklist. I ditt tilfelle virker det som treetexen og muligens noe mer har blitt lagt til i etterkant. Planktykkelse og hushøyde henger sammen. I et 2 til 2 1/2 plans hus kan man gå ut fra at det er 3 tommers planke. Isolasjonsverdien på veggen før eventuell påbygging ligger rundt tilsvarende 40-45 mm mineralull. Men det er ikke hele sannheten. På grunn av sin tyngde og tetthet har den bedre energiegenskaper enn en tilsvarende stendervegg.
Man trenger ikke rive en hel vegg... Sjekk i underkanten på fasaden om det går å se noe, løsne en vinduskarm eller bor et hull på et skjult sted. Det kanskje finnes et lager eller kaldloft der det ikke er noe på innsiden av stenderverket?S Snck skrev:
dessverre har sett litt, pusset fasade med murt kjeller så det synes ingenting utenfra, ikke funnet noen andre steder å se heller...useless skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Revetert fasade (puss på rørning utenpå pappkledd plankvegg) var også ganske vanlig. Med din beskrivelse (som jeg først misforsto) tror jeg at treetexen og det som er innenfor den er originalt. Gipsplaten har definitivt kommet til senere. Gips kom ikke før med regelhusene på begynnelsen av 1950-tallet. Det er ikke behov for å rive veggen. Gips er en erstatning for puss som innvendig overflatemateriale.
Okei, du som virker å være innsatt i emnet, så 20mm puss 2-3 tommers plank som stamme, lufsplit på 20-30mm 1-1,5 tommers plank treetex på 25mm og til slutt 12mm gips,J justusandersson skrev:Revetert fasade (puss på rørning utenpå pappkledd plankevegg) var også ganske vanlig. Med din beskrivelse (som jeg først misforstod) tror jeg at treetexen og det som er innenfor den er original. Gipsplaten har definitivt kommet til senere. Gips kom ikke før med regelhusene på begynnelsen av 1950-tallet. Det er ikke behov for å rive veggen. Gips er en erstatning for puss som innvendig overflate.
ville det være en rimelig konstruksjon for årgangen? Og rimelig korrekt for å mate inn i programvaren for å få en energiberegning på huset.
Takk for svarene!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt.
Klikk her for å svare