Hei.

Planlegger å bygge et lavenergihus i løsvirke og funderer på veggkonstruksjonen. Huset det gjelder vil trolig være 10x15m utvendig med vanlig saltak, solceller på søndre halvdel. (har en prosjekttråd for dere som vil se tenkt planløsning)

Hva tror dere om en vegg- og grunnkonstruksjon lik denne? En bærende vegg med 45x120 som bærer opp taket, deretter en ytre vegg for å bære opp ytterpanelet. Vinduer og ytterdører tenkte jeg montere i den ytre veggen.

Tverrsnitt av veggkonstruksjon for lavenergihus, med detaljerte mål og materialer som gips, isolasjon, betongkantbalk og fibersementplate.

Sist redigert:
Har gjort en annen variant med inntrukket fasadevegg og 50mm klimatskiva istedenfor, er dette bedre?

Arkitekttegning viser kutt av vegg med indraget fasade og 50mm klimaskive. Lagene inkluderer isolasjon, gips, og betong. Spørsmål om forbedring.

Jo nok blir det velisolert!

Og det er hyggelig med dype vinduskarmer å sette blomsterpotter og annet smått og godt i, uten å trenge vinduskarmer som stikker inn i rommet :)

Hos oss (bor også i Halland) har vi, utenfra og inn,
22 mm liggende panel, 28 mm glisepanel, 9 mm gips, 45 mm lekter med 45 mm gullfiber, 220 mm lekter med 220 mm gullfiber, dampsperre,
45 mm lekter med 45 mm gullfiber, 18 mm trepanel.

Tilsammen 310 mm isolasjon.
Men vi har vel ikke vært like nøye med å unngå kuldebroer.
Men strømforbruket er ikke mer enn 5000 kWh/år, og den eneste oppvarmingen er en L/L-varmepumpe,
(foruten kjøleskap, fryser og en håndkletørker og enkelte bål).

Din grunnkonstruksjon har jeg ingen mening om, jeg kan ikke slikt.
Viktig er det jo ellers at man ordner vinduer, dører og ventilasjon på en fornuftig måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.