Etter nøyaktig ett år i huset er loftet og fasaden renovert, og da innfinner roen seg. - Nei. Har tross alt en kjeller som trenger litt oversikt.

Så i helgen ble en gammel vevtapet revet ned i kjelleren. Naturligvis var det en herlig rødoransje plastmaling bak. Men den var helt grei å få bort med litt makt.

Uansett. Jeg innser at for å få den perfekte overflaten, må jeg pusse om veggen. Dog innser jeg mine egne begrensninger, og det vil aldri bli så bra som min tvangstanke tillater. Jeg vurderer imidlertid VEGGTEGEL!

Og det er her spørsmålene begynner å oppstå.

Spørsmål 1: Jeg vil ha en ujevn veggtegel. Så da antar jeg at jeg ikke trenger å pusse om hele veggen, bare reparere. Rett eller galt?

Spørsmål 2: Jeg vil naturligvis ha en vegg som ”puster” og ikke holder fuktighet inne. Vil dette bli et problem? Jeg hadde tenkt veggtegel i lettbetong.

For mer bakgrunn: Veggen er en yttervegg. Huset er fra 1958. Pussen er KC. Det vanlige malingsslippet der gulvet møter vegg var der. Tror imidlertid at plastmalingen og vevtapetene er en medvirkende årsak.

Siste spørsmålet blir da om jeg er helt dum i hodet og ganske enkelt skal pusse om og male med silikatmaling.

MVH

Lapp eventuelle hull og dra hele med Weber 133, forutsatt at det er betongvegger.
Noen 100-lapper i materiale og det blir bra selv om man ikke er ekspert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.