Nye stikkontakter og lysbrytere er festet nylig også. Dårlig idé å rive masoniten bare pga det?
 
C Caroline f skrev:
Jeg ser treet under men har vanskelig for å avgjøre om det er "fintré" eller "fultré" ;) Det er ubehandlet iallfall. Hvordan kan jeg avgjøre det?
Om du liker utseendet er det vel "fintré" for deg?
Om du ikke liker hva du ser under masoniten så kan den med fordel sitte igjen.
 
  • Liker
Caroline f
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Hvordan ser man om det er perlespont eller ei? Signifikant på noe vis?
Perlesponten har en buet linje i kanten. Ser fint ut. Den linjen gjør forskjellen mellom "ser ut som et oppbevaringsrom" og "fint kjøkken",
Google det så ser du forskjellen.
 
  • Liker
Caroline f
  • Laddar…
C Caroline f skrev:
Nye stikkontakter og lysbrytere er festet nylig også. Dårlig idé å rive masoniten bare på grunn av det?
Fremfor alt er det bra å bo seg inn og kjenne etter hvordan man vil ha det før man koster på arbeid og penger på noe (elinstallasjon i dette tilfellet) som man senere ikke vil ha eller må ta bort for å kunne fullføre renoveringen.
 
  • Liker
Caroline f
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fremfor alt er det bra å bo seg inn og kjenne etter hvordan man vil ha det før man koster på arbeid og penger på noe (el installasjon i dette tilfellet) som man senere ikke vil ha eller må ta bort for å kunne fullføre renoveringen.
Elsaneringen er helt gjennomført og betalt pga veldig gamle ledninger så der er det ikke noe å vente med. Spørsmålet er om vi kan ta bort masoniten nå når nye uttak og brytere er satt opp?
 
C Caroline f skrev:
El-saneringen er fullført og betalt på grunn av veldig gamle ledninger, så der er det ingenting å vente med. Spørsmålet er om vi kan fjerne masoniten nå når nye uttak og strømbrytere er satt opp?
Det kan dere, men da må jo elinstallasjonen gjøres om.
Om dere gjør noen endringer foreslår jeg dere skal benytte anledningen til eventuell maling og tapetsering før dere legger utenpåliggende el neste gang.
 
  • Liker
tensiden
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kan dere, men da må jo elinstallasjonen gjøres om.
Om dere gjør noen endringer foreslår jeg dere skal passe på med eventuell maling og tapetsering før dere legger utenpåliggende strøm neste gang.
Ja åpenbart skal vi gjøre det...
 
To eksempler på hvordan innervegger av tre kan se ut om de ikke var ment å synes. Her i en kjellernedgang i en hytte bygd på 30-tallet. Første bildet er en yttervegg av 2-toms stående planker, andre innervegg av råspont. Begge dekket av mange lag maling.
 
  • Innvendig vegg av råspont med flere lag maling, sett i en kjellertrapp i en hytte fra 1930-tallet.
  • Yttervegg av 2-tommers stående planker, dekket av flere lag med maling, i en kjellernedgang i en hytte fra 1930-tallet.
  • Liker
Caroline f
  • Laddar…
Test å bryte løs en plate/bit. Vi bor også i 30-talls hus og har tatt bort masoniten på noen vegger med bra resultat. Men som sagt ingen garantier finnes. Det kan finnes skjulte reparasjoner, igjenspikrede luker mm. Hos oss satt masoniten med korte dykkert så enkelt å bryte løs og teste og eventuelt sette tilbake en bit hvis man angrer seg. På et sted sippret det ut sagflisisolasjon.
 
  • Liker
Caroline f
  • Laddar…
Nå har vi fjernet en bit med masonitt, sånn ser det ut under. Perlespont, men er det lim også? Føles ikke på noen spesiell måte bortsett fra litt røft. Hvordan gjør vi best for å kunne male her?
 
Slip og vask overflaten hvis du vil male.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.