Har tenkt å bygge inn en vednisje når jeg bygger en innervegg. Tenkte først å ha målene 60x60 men begynner å lure på om det blir litt stort? Med de målene går det inn 0,8 m3 ved. Hva tror dere? Tenkte å flislegge inni da det er flislagt rundt ovnen. Matt antrasittgrå flis 30x60 sitter rundt ovnen nå.
Jeg synes det avhenger litt av hvor lang ved du fyrer med i ovnen, om det går inn 40 cm ved i ovnen kanskje det holder med en dybde på 40-45 cm, og litt på hvor mye du fyrer om gangen. Dessuten hvor "pen" ved du har, vi har en nisje ved siden av vedovnen på kjøkkenet, og jeg synes det kan se litt rotete ut hvis man fyller den med diverse krokete grener og ujevnt kløyvde vedkubber som er litt mørke etter å ha ligget for lenge. Det blir ganske rotete rundt omkring også. Men fint kløyvde bjørkekubber i passende størrelse pynter jo plassen sin, det har gått så langt at jeg har noen som jeg ikke vil fyre med, men de ligger mest for syns skyld.
Vi fyrer for oppvarming, og jeg ville aldri kommet på ideen om å lagre veden på den måten, for et utrolig sløseri med tid å stable den opp igjen :eek: Men vi bruker kanskje mer enn de som fyrer for kosens skyld også...
Nei, en vedkurv stående ved siden av vedovnen får nok bli min løsning også i fremtiden...
Veldig pent, det er jeg enig i - synes det ser kjempebra ut på bildene også kacke!
Nei, en vedkurv stående ved siden av vedovnen får nok bli min løsning også i fremtiden...
Veldig pent, det er jeg enig i - synes det ser kjempebra ut på bildene også kacke!
Takk! 
Vi fyrer selvfølgelig for oppvarming. Det føles smidig å fylle på i helgen. Hva kan det ta? En halvtime?
Så gjør man som man vil, det er jo lettvint å ta med en kurv inn når man kommer hjem fra jobb også, men jeg synes det er deilig å ha det nært. Veden tørker opp og er ikke så rå.
/Kacke
Vi fyrer selvfølgelig for oppvarming. Det føles smidig å fylle på i helgen. Hva kan det ta? En halvtime?
Så gjør man som man vil, det er jo lettvint å ta med en kurv inn når man kommer hjem fra jobb også, men jeg synes det er deilig å ha det nært. Veden tørker opp og er ikke så rå.
/Kacke
Sist redigert:
[QUOTE
Planlegger et lignende prosjekt, men vil da ha hyller slik at ikke den fuktige veden man nettopp har tatt inn havner øverst i haugen, dvs. minst 2 rom som man kan alternere[/QUOTE]
Tror ikke det er helt ok å feste hva som helst i murstocken. Å tenke på om du vil ha hyller.
/Kacke
Planlegger et lignende prosjekt, men vil da ha hyller slik at ikke den fuktige veden man nettopp har tatt inn havner øverst i haugen, dvs. minst 2 rom som man kan alternere[/QUOTE]
Tror ikke det er helt ok å feste hva som helst i murstocken. Å tenke på om du vil ha hyller.
/Kacke
Sist redigert:
Medlem
· Linköping
· 49 innlegg
Har brukt en lignende nisje om vinteren og det er utrolig deilig å slippe å hente ved hver dag. Henter 6-8 poser fra vedboden en gang hver helg, tar maks en halvtime.
Min nisje er ikke helt så pen, en midlertidig løsning som jeg håper å ordne opp i sommer når man ikke trenger å bruke den
Min nisje er ikke helt så pen, en midlertidig løsning som jeg håper å ordne opp i sommer når man ikke trenger å bruke den
Medlem
· Västra Götaland
· 170 innlegg
Medlem
· Linköping
· 49 innlegg
Ops, hadde helt glemt denne. Håper det ikke gjør noe at bildet kommer noen år etter det er ferdig.kacke_ skrev:
I dag er pappesken byttet ut med en trekasse med tennmaterial. Når plassen er fylt til rundt 1,7-1,8 høyt så varer veden 2-3 uker

Litt flere bilder fra oppbyggingen finnes her
Klikk her for å svare