Hei,

Håndverkeren laget hull og satte inn nye vinduer i grunnmuren på tirsdag (5/1) som innebar at de også måtte legge mørtel (ingen stein, det sto Finja på posen).

Han sa at det var stor risiko for at det sprekker, men at man i så fall kan fylle det med for eksempel TEC7.

Det jeg kan huske er at det er viktig at det ikke tørker for raskt, så jeg foreslo at jeg skulle dusje det med litt vann kvelden etter, noe jeg nå har gjort på innsiden.

Mitt spørsmål er om det også skal gjøres på utsiden til tross for at det er minusgrader ute? Hvor ofte skal man dusje mørtelen?

Bruket skal holdes fuktig i tre dager. Det er dårlig vær for pussing utendørs nå... om pussen fryser før den har herdet så blir den ødelagt.

• Liker
Andreas Lundgren og 1 annen
  • Laddar…
Så hva du sier er at det som er støpt utendørs i minusgrader nå kommer bli helt dårlig? Hva skjer da? Antar at det ikke engang er verdt å vanne det?

Får iallfall vanne det her inne, spørsmålet er bare hvor mye, har jeg enn så lenge kun gått over med dusjen en rask runde om dagen.

Jeg vet ikke hvor kaldt det er der du bor men hvis det fryser blir det ødelagt. Da må man hugge bort og gjøre om. Det man kan gjøre hvis det er kaldt er å dra over plast og isolasjon. Jeg ville vanne så ofte jeg kan. Annenhver time hvis det tørker fort.

Eld skrev:
Jeg vet ikke hvor kaldt det er der du bor, men hvis det fryser blir det ødelagt. Da må man hogge bort og gjøre det om igjen. Det man kan gjøre hvis det er kaldt, er å legge over plast og isolasjon. Jeg ville vannet så ofte jeg kan. Hver annen time hvis det tørker fort.
Også utendørs? Det er ca -2 til -10.

Om man dekker med plast trenger man ikke å vanne. Men ellers, hvis det ikke er fuktig vær, må man vanne selv utendørs.

Regn med at i hvert fall overflaten allerede er ødelagt ute...

Hvordan finner jeg ut om arbeidet må gjøres om? Har vært på og kjent litt på det og veldig lite av det ytterste falt av, men det tror jeg er normalt ettersom det ikke er pusset ennå?

Har det fryst kan du pille det bort ganske lett med en skrutrekker.

Stefan N skrev:
Har det frossent kan du pille det bort ganske lett med en skrutrekker.
Etter at det har tint...

• Liker
Nils82
  • Laddar…
Nye kjellervinduer som er montert i en pusset stein-/betongsokkel? Da pusser man opp og fikser når været tillater det, ikke nå når det er vinter. Så hastverk trenger man ikke ha :D

Jeg har nå tatt litt bilder men også kjent litt mer på det. Kjenner man bare med fingrene så skjer det ikke så mye, drar man derimot et metallobjekt på hælen inn mot vinduet så løsner dessverre ganske mye grus :( Ifølge håndverkere som bare kjente litt med fingrene skulle det være rolig!?

Flere og høyere kvalitet her : http://imgur.com/a/B6FcR

r9dSIyG.jpg
rWAePVA.jpg
363mfaw.jpg
UZxGzSh.jpg
auIuEAL.jpg
Otxf5I9.jpg

Har gjort ved på innsiden og det føles som at det smuldrer ganske mye mer på utsiden. Noen som kan verifisere via filmene at det virkelig er frostskadet?

Om det er frostskadet, hvordan fungerer det da? Må man rive ned alt?

Akkurat nå føles det som at håndverkere ignorerer meg men det begynner å bli på tide å ta tak i det nå når været har snudd til + grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.