Hei! Skal renovere badene hjemme, og jeg vet ikke helt om disse platene er "godkjente" i Norge.

Det er Norgips plater, kartonggips står det. 12,5 mm* 2600mm*1200mm. De er fra utlandet jeg har fått et sertifikat sendt til meg angående disse, der det står at de er CE sertifiserte.

• Stabel med grønne gipsplater (kartonggips) merket med produsenter som Norgips, Lafarge, Nixel, Knauf og Rigips.
Kartonggips er vel ikke godkjent i våtromssone 1 (typ dusjhjørnet) om du tenker å sette fliser.

norrbottenstorpet skrev:
Kartonggips er vel ikke godkjent i våtromssone 1 (type dusjhjørnet) om du tenker å sette fliser.
Beror ikke det på hvilke bransjeregler man følger? Ifølge GVK er det godkjent vil jeg minnes om man bruker godkjent våtromsfolie ovenpå.

Ja, ifølge GVK
"Gips med kartong kan brukes i våtrom i henhold til GVKs
bransjeregler under følgende forutsetninger:
– Ved plastmatte som tett- og overflatesjikt i våtsone 1 og 2.
– Ved plastmatte under fliser og klinker i våtsone 1 og 2."

Og ifølge BKR som jeg vurderer som vanligere
"Kartongkledde plater av gips skal ikke
brukes i våtsone 1 som underlag for membran
eller som bakre plate. Gjelder både
gulv og vegger"

B
bygg som du vil.
men det går ikke på forsikring og du kan bli ansvarlig for skjulte feil

T
Selv om det er godkjent med gipsplater i våtsone 2, har kanskje TS et stort bad!

B
hvorfor blande matriall?
kan være forskjell tykkelsesmessig

byggare henke skrev:
hvorfor blande matriall?
kan være forskjell tykkelsesmessig
TS får antagelig materialet billigere fra andre siden av Østersjøen. Hva eksakt innebærer "blande matriall" når han skriver at platene er 12,5 mm tykke?

byggare henke skrev:
bygg som du vil.
men det går ikke på forsikring og du kan bli skyldig til skjulte feil
Åas er det bra bygget så er ovenstående ingen issue.

Gå etter det som norrbottenstorpet skrev.
I jobben går vi alltid etter BKRs anvisninger og bruker alltid våtromsgips i baderom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.