Hei!
Skal bygge baderom og har hørt at det finnes en spesiell våtromsgips. Var på Bauhaus og Byggmax men de hadde ingen slike. Har jeg søkt etter feil ting? Er våtromsgips det samme som utegips?
Er det nødvendig å bruke våtromsgips i en sommerhytte der det kommer til å være våtromstapet på veggene?
TAKK
Skal bygge baderom og har hørt at det finnes en spesiell våtromsgips. Var på Bauhaus og Byggmax men de hadde ingen slike. Har jeg søkt etter feil ting? Er våtromsgips det samme som utegips?
Er det nødvendig å bruke våtromsgips i en sommerhytte der det kommer til å være våtromstapet på veggene?
TAKK
Her finnes en beskrivelse av fordelene med våtromsgips:
http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/75AA8BB34067022BC1256EAF00319505/$FILE/GyprocNewsSE.pdf
Om det er nødvendig vet jeg ikke, men det høres helt klart bedre ut, og når det gjelder å beskytte seg mot fuktskader skal man ikke være dumsnål.
http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/75AA8BB34067022BC1256EAF00319505/$FILE/GyprocNewsSE.pdf
Om det er nødvendig vet jeg ikke, men det høres helt klart bedre ut, og når det gjelder å beskytte seg mot fuktskader skal man ikke være dumsnål.
Hva jeg forstår så kreves det fortsatt to lag gips?
Jeg foreslår at fibergips fra Fermacell brukes i stedet om man vil ha noe mer formstabilt alternativ når vannet har spredd seg på en uplanlagt måte....
Jeg foreslår at fibergips fra Fermacell brukes i stedet om man vil ha noe mer formstabilt alternativ når vannet har spredd seg på en uplanlagt måte....
Jeg har brukt vanlig gips. Selv om jeg har tenkt på våtromsgips.
Årsaken som jeg har overbevist meg selv om er at om det lekker vann så spiller det ingen rolle hva man bruker for gips. I lengden gir det andre skader enn myke gipsplater.
Årsaken som jeg har overbevist meg selv om er at om det lekker vann så spiller det ingen rolle hva man bruker for gips. I lengden gir det andre skader enn myke gipsplater.
Om man bruker fibergips så gjenvinner den sin styrke når den har tørket. Gips med papir som armering forblir svak når den har tørket. Om våtgipsen har samme grunnkonstruksjon, forblir det grunnleggende problemet selv om motstanden mot fuktighet har økt.
Det er også tillatt med enkel gips ved tettplasserte stendere c/c 450, men det er ikke å anbefale.
Det finnes også Kågcem samt cebonit som er godkjente
og betydelig mer stabile og kraftigere enn gips.
Våtrumsgips brukes mye i vårt naboland Danmark
og har blitt gjort så lenge.
Per
Det finnes også Kågcem samt cebonit som er godkjente
og betydelig mer stabile og kraftigere enn gips.
Våtrumsgips brukes mye i vårt naboland Danmark
og har blitt gjort så lenge.
Per
Klikk her for å svare