Hei!

Har et bad i en kjeller hvor vi har bitt i det sure eplet og pigget opp det gamle gulvet for å konstatere at det var støpt en plate direkte på jord, sand og leire. Fuktigheten fra grunnen har vært total og nå har vi som sagt pigget opp gulvet samt gravd oss ned ca 50 cm!

Men hvordan skal man bygge opp dette på riktig måte?
Et tips har vært fiberduk i bunnen, 20 cm ISODRÄN, så fiberduk igjen og deretter støpe en ny plate på 10 cm betong med vannbåren gulvvarme.
Jeg synes det høres fornuftig ut, da får man drenering og isolasjon i ett uten at det bygger nevneverdig.

Noen som har tips eller erfaring med samme løsning/byggeprosjekt?

Mvh/
Mats

Konstruksjonen i seg er det nok ikke noe feil med. Problemet er nok heller at du som jeg tolker det bare gjør dette isolert i et rom, eller har jeg misforstått? Du skriver at du har gravd ned 50 cm. Vil du vinne 20 cm i takhøyde siden din konstruksjon bare blir 30 cm? Hvis dette bare gjøres i et rom og du har mye fukt under platen, er det jo stor risiko for at denne fuktigheten i stedet kryper opp i veggene rundt omkring - spesielt hvis du har gulvvarme. Er det godt drenert rundt huset?

Hele huset er utvendig omdreneret og isolert med Isodrän og ny drensslange, fiberduk etc ifølge alle kunstens regler. Jeg vil også vinne litt takhøyde siden det bare var ca 185 cm fra gulv til tak før jeg pigget opp gulvet.
Rommet ligger i en del av en kjeller som er bygget i 1955 og hvor det ikke finnes noen tilstøtende rom bortsett fra langs en innervegg. Denne innerveggen grenser mot et rom som er bygget en gang på 80-tallet. Altså med en ordentlig drenert gruspute og betongplate. Den delen i huset er grei og tørr.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.