Hei
Vurderer å pusse opp vaskerommet (12 kvm) i kjelleren med fliser og ny sluk.
Huset har en uisolert tynn plate uten membran mot eksisterende fliser.
Det er betong/steinsvegger.
Der sluken er, sto det tidligere akkumulatortanker, og der er det ingen fliser på gulvet. Jeg har over fliser av samme sort, så jeg kunne "lappe inn" der det mangler.
Nå har jeg en gammel støpejernsluk som burde byttes. Det er dårlig fall mot den, og den svelger ikke tømmingen fra vaskemaskinen, noe som fører til mye vann på gulvet.

Alt 1: Bytte sluk og evt. avløpsrør et stykke., fikse fall, legge nye fliser rundt sluken.

Alt 2: Fjerne alle fliser, bytte sluk og evt. avløpsrør et stykke, legge membran, gulvvarme, ny sluk, fliser.
Naturligvis mye mer arbeid, men det er mye arbeid med alt 1 også.

Det er spesielt mangelen på membran som gjør at jeg vurderer alt 2.

Det er naturligvis billigere og mindre arbeid med alt 1, men jeg er redd for at jeg angrer meg senere.
Hva tror dere om kostnadene?

Hjelp! :)

mvh Simon
 
  • Eldre vaskerom med fliser og gjestjernsgulvbrunn i dårlig stand, manglende fall og tetningslag. Kluter dekker området rundt sluken.
  • Gammelt gulv i vaskerom med fjernede fliser, synlig betong og rør langs veggen, misfarging rundt området.
  • Rør og murvegg i en delvis ødelagt vaskerom med manglende fliser på gulv. Vaskemaskin til høyre og fuktskadet område nær røruttak.
Kommer du ikke til å få problemer med fukt i veggene hvis du legger inn gulvvarme på en plate som er uisolert? Det har i alle fall jeg for meg!

- M
 
Om du ikke vil/orker å gjøre om hele vaskerommet men bare vil få det til å fungere praktisk, synes jeg Alternativ 1 høres bra ut.

synspunkter/funderinger
Tettesjikt pleier man bare legge lokalt rundt sluk/dusj når det er plate på mark.
Gulvvarmen er ikke å anbefale da det er uisolert (fyrer for kråkene).
Når er huset bygget? Ser ut til å være fra begynnelsen av 1900-tallet
Er det lavt under taket?

Hvis du orker/har råd og vil få det skikkelig bra, synes jeg du skal
1. pigge opp den gamle platen (ofte er den bare ca 5 cm tykk)
2. grave ut for å deretter legge fiberduk, pukk, isolasjon
3. støpe ny plate med vannbåren gulvvarme.
det er slitsomt, men verdt det
 
Sist redigert:
Takk for svarene!

Huset er fra-37 med 2 meter i takhøyde i kjelleren.
Har i dag testet å kjøre med en annen vaskemaskin (moderne bosch) med en mer normal tømningshastighet.
Har en osby 607 som tømmer alt vannet på omtrent 3 sekunder.
Med boschen som jeg testet i dag var det ingen problemer for brønnen å svelge vannet.
Tankene går derfor nå mot en forenkling av alternativ 1.
Nemlig å la brønnen være igjen og bare legge nye klinker der det mangler.
Installere den nyere vaskemaskinen og selge osbyen, om det nå er interessant for noen å kjøpe et sånt "monster".
La vaskerommet tørke opp ordentlig for å så pusse om der det trengs og male.
Er jeg gnien, lat og dum nå synes dere?

Dette med å pigge opp platen i hele kjelleren høres både fristende og skremmende ut.
Hva tror dere en slik omfattende renovering ville koste om man gjør jobben selv?
(i runde svinger)((vet at det er vanskelig å anslå sånt))(((derfor spør jeg dere:))))
Kjelleren er ca 75 kvm
Hvordan er det med veggene i mitt hus tror dere?
Står de for seg selv på såler eller står de på platen?
Hvordan gjør man det med innerveggene?
Blir lurt å grave under dem eller?, bærende?
 
Sist redigert:
Å bryte opp kun den gamle gamle vaskerommet for å legge gulvvarme og deretter bare ha det til vaskerom høres for meg litt sprøtt ut. Hensikten med å bryte opp og legge gulvvarme er vel i de fleste tilfeller at man vil bruke disse områdene som boareal hvor man oppholder seg over lengre tid og for eksempel barbeint som i et nytt baderom, med badstue og avslapning. Har du i dag ingen planer om å bruke vaskerommet til noe annet enn vaskerom, så gå for ditt enkle alternativ, dvs. mindre tiltak. Skulle du om noen år ombestemme deg, så er det bare å ta frem bilmaskinen siden du tidligere ikke har lagt ned store penger på oppfriskning som blir bortkastet.
 
Ja, det er vanskelig å beregne kostnaden, du bør nok innhente tilbud.

Beregnet på 75kvm
Bile ut 5-10cm betong blir ca 3,5-8 kubikk
Grave ut 30cm jord/leire blir 22,5 kubikk
80kvm fiberduk
5-10 cm kapillærbrytende 3,5-8kubikk singel
10-20cm isolasjon (helst markisolering som ofte er blå eller rosa).
80kvm Armeringsnett samt distanser.
vannbåren gulvvarme eller strøm om man ønsker det.

Kan bare si at det er en skikkelig grisjobb.
Veggene står for seg selv, og man kan bile et mindre hull ved en yttervegg for å se hvor tykt gulvet er samt grave ned for å se hvor langt ned foten er.

Du kan jo ta et rom om gangen, men det er klart at kan man ta hele kjelleren så er det bra.
75kvm vil jeg tippe at det tar ca 6mån å gjøre det selv.

Kan dele noen av mine lenker.

Jeg har som andre gravet ut kjelleren, her er noen gode tråder.
http://www.byggahus.se/forum/golv/28370-kaellarprojekt-aentligen-igang.html
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/

Her kan man bestille fiberduk samt singel for kapillærbrytende lag.
http://www.heidelbergcement.com/se/sv/jehander/home.htm

Gulvvarme
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/

Litt om konstruksjonen samt risikoer med plate på mark.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250
Gulvvarme i betongplate på mark.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3252
 
Sist redigert:
Jeg må nok si at jeg er enig med AndersS.
Kanskje skal du i stedet legge kruttet på nye maskiner, møbler, male vegger (silikatfarge) for å på den måten trives i vaskerommet.
Synes man at det er for kaldt på gulvet så kan man legge en bra plastmatte.

Lykke til
 
Tusen takk for fine svar og lenker!!

Kommer til å gå for mitt enkle alternativ.

Den store renovasjonen gjør nok godt for hele huset, men den får vente til penger og lyst melder seg.

Takk igjen!

Simon
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.