Kort spørsmål: når man har vasket svartmugg med klorinvann blanding, dør alt muggen da selv om treverket er flekkete etterpå?
Litt lengre forklaring..
Vi har nylig byttet og hevet et tak som lekket. Det har sannsynligvis lekket i mange år da det misfarget innertaket gjennom 30 cm isolasjon, plast, innertakets råspont og treetexskiver. Når vi rev ned innertaket var det fortsatt vann der. Alt er revet og det eneste som sto igjen var takstolene. Stolene var flekkvis sorte der vannet rant langs plasten.
Et spørsmål er, det svarte, er det mugg eller bare misfarginger?
Nå har jeg vasket takstolene med skurebørste og klorinblanding. Det blir jo mye bedre men en hel del svart er fortsatt igjen. Er det mugg eller bare misfarginger? Dreper klorinet all mugg? Må jeg skrubbe takstolene til de ser fabrikkferske ut? Har vanskelig for å tro det...de har jo sittet siden 70-tallet.
Når alt er klart vil de gamle takstolene få godt med luft rundt seg, isolasjon vil gå til overkanten og deretter er det en halvmeter utlufting.
Så kan jeg bygge igjen taket eller skal jeg skrubbe flere ganger til så ingenting svart er igjen?