155.668 lest ·
317 svar
156k lest
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassebordskrue
Beklager, jeg skrev feil spørsmål, det skal ikke være hvem men hvorfor? Det virker for meg bedre å kjøpe en skrue som er laget i rustfritt og er seig. C4 skruen har bare en beskyttet overflate og er hard og går lett av. Laget av det dårligste stålet. Den er utviklet for å være billig. Eller har jeg misforstått dette?J Johan byggare skrev:
Og hvordan skal man vite det som vanlig forbruker?T tobbbias skrev:Beklager, jeg skrev feil spørsmål, det skal ikke være hvem men hvorfor?
Det virker for meg bedre å kjøpe en skrue som er laget i rustfritt og er seig. C4 skruen har bare en beskyttet overflate og er hard og knekker lett. Laget av det dårligste stålet. Den er utviklet for å være billig. Eller har jeg misforstått dette?
Jeg er enig. Nå vet jeg at C4 er et dårligere valg, men da jeg kjøpte på byggmax:
”Herdet treskrue med forsenket hode for bruk både innendørs og utendørs. Overflatebehandlet med Protect 4 for å tåle tøffe miljøer.”
tenkte jeg ikke på at flere skruer skulle brytes av da jeg bygde en midlertidig stilling med liten belastning. Jeg skrudde planker tett inntil bjelker, og da jeg demonterte, var det mange skruer som hadde gått av, noe som ikke merket seg da jeg skrudde dem inn.
”Herdet treskrue med forsenket hode for bruk både innendørs og utendørs. Overflatebehandlet med Protect 4 for å tåle tøffe miljøer.”
tenkte jeg ikke på at flere skruer skulle brytes av da jeg bygde en midlertidig stilling med liten belastning. Jeg skrudde planker tett inntil bjelker, og da jeg demonterte, var det mange skruer som hadde gått av, noe som ikke merket seg da jeg skrudde dem inn.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Har ikke hatt noen problemer med Biltemas rustfrie terrasse-skrue (A2) i alle fall. Riktig myk stålkvalitet og vil ikke gå av for noen bevegelser i treverket. Ganske myke i hodet også, men for formålet terrasse-skruevirkning, holder styrken i Torxen synes jeg. Men joda, en og annen skrue har vi revet av under monteringen, de tåler ikke hva som helst.
Noen deler av rammen ble skrudd med grovere 6 mm utendørs treskrue C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx og i en betydelig hardere stålkvalitet, fungerte utmerket det også over tid. Annet med deres ankarskrue i beslag, ingen problemer i det hele tatt, snarere vil jeg si at det handler om ekstremt sterke skruer. Har bare brukt vanlige kraftige skrumaskiner og ikke slagskrutrekkere.
Å bruke skruer i steinhardt stål i konstruksjoner som beveger seg, typ terrasse, vil jeg fraråde, spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller noen annen produsent.
Noen deler av rammen ble skrudd med grovere 6 mm utendørs treskrue C4 fra Biltema 120-140 mm T-25 Torx og i en betydelig hardere stålkvalitet, fungerte utmerket det også over tid. Annet med deres ankarskrue i beslag, ingen problemer i det hele tatt, snarere vil jeg si at det handler om ekstremt sterke skruer. Har bare brukt vanlige kraftige skrumaskiner og ikke slagskrutrekkere.
Å bruke skruer i steinhardt stål i konstruksjoner som beveger seg, typ terrasse, vil jeg fraråde, spiller nok ingen rolle om det er Biltema eller noen annen produsent.
Generelt har rustfritt betydelig dårligere holdfasthet enn "vanlig" stål.
Jeg har også veldig dårlig erfaring med både Biltemas spiker og skruer.
Skruene knekker og spikeren er myk og ujevn i overflaten. Den ujevne overflaten er KATASTROFE for f.eks. spikerlekter gjennom takpapp!
De rustfrie har imidlertid ikke brukket rett av, men har vridd seg av når man har truffet en hard kvist etc.
Den tyske spikeren på f.eks. Hornbach er betydelig bedre, men langt fra like sterk som spiker fra for eksempel Skyllberg og merkevarespiker som jeg ikke husker navnet på.
Jeg har også veldig dårlig erfaring med både Biltemas spiker og skruer.
Skruene knekker og spikeren er myk og ujevn i overflaten. Den ujevne overflaten er KATASTROFE for f.eks. spikerlekter gjennom takpapp!
De rustfrie har imidlertid ikke brukket rett av, men har vridd seg av når man har truffet en hard kvist etc.
Den tyske spikeren på f.eks. Hornbach er betydelig bedre, men langt fra like sterk som spiker fra for eksempel Skyllberg og merkevarespiker som jeg ikke husker navnet på.
Essve har jo åpenbart store problemer med en del av sine skruer. https://jarnbyggfarg.se/nyheter/743-kunder-klagar-essves-skruvar-gar-avHenrik Nordlander skrev:
Jeg har brukt billig, rustfri terrassebordskrue (Byggmax, Biltema, Jula) til de 130 kvm terrassebord jeg har lagt. Ikke en eneste har brukket.
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Men synes dere Biltemas rustfrie terrassekruer er dårligere enn slike fra f.eks. Byggmax eller andre steder?
Jeg synes ikke det. Jovisst, det er ingen problem å vri av en terrassekrue i A2 rustfritt fra Biltema, men det samme synes å gjelde andre terrassekrue i rustfritt fra andre leverandører. Rustfrie skruer som setter seg fast i en kvist vil ubønnhørlig vris av etter min lille erfaring, det er ikke "redigt stål" vi snakker om i det hele tatt.
Jeg synes ikke det. Jovisst, det er ingen problem å vri av en terrassekrue i A2 rustfritt fra Biltema, men det samme synes å gjelde andre terrassekrue i rustfritt fra andre leverandører. Rustfrie skruer som setter seg fast i en kvist vil ubønnhørlig vris av etter min lille erfaring, det er ikke "redigt stål" vi snakker om i det hele tatt.
Bruk kun rustfrie (A2 normalt, A4 kystområder) og aldri noe annet for terrassebord. Det beveger seg for mye, og alt annet er for hardt.
Kjøp rustfrie uansett merke så er det minimal forskjell.
At man deretter markedsfører C4 osv som "Terrasseskrue" er dumt. De fungerer ifølge opplysninger fra for eksempel Essve utmerket under tak hvor bevegelsene ikke er så store, men ikke under åpen himmel. Det handler ikke om merket, men om at de ikke er myke som rustfrie (A2 eller A4).
Kjøp alltid rustfritt til terrassebord mao.
Kjøp rustfrie uansett merke så er det minimal forskjell.
At man deretter markedsfører C4 osv som "Terrasseskrue" er dumt. De fungerer ifølge opplysninger fra for eksempel Essve utmerket under tak hvor bevegelsene ikke er så store, men ikke under åpen himmel. Det handler ikke om merket, men om at de ikke er myke som rustfrie (A2 eller A4).
Kjøp alltid rustfritt til terrassebord mao.
Sist redigert:
Det diskutert forrige sommer
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
ESSVE anbefaler C4 til terrasse inne som IKKE beveger seg!
Det finnes bare en terrasse skrue som duger A4 muligens A2 som er litt hardere men tåler ikke kyst/basseng klima og store bevegelser.
Mitt terrassegulv 34x145 er helt i hop om våren og har 8 mm mellomrom ved en tørr sommer, skruene skal bøye seg som et s på 4 mm hvert år, hittil har ingen gått av!
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
ESSVE anbefaler C4 til terrasse inne som IKKE beveger seg!
Det finnes bare en terrasse skrue som duger A4 muligens A2 som er litt hardere men tåler ikke kyst/basseng klima og store bevegelser.
Mitt terrassegulv 34x145 er helt i hop om våren og har 8 mm mellomrom ved en tørr sommer, skruene skal bøye seg som et s på 4 mm hvert år, hittil har ingen gått av!