Jeg har et 1,5 plans Älvsbyhus bygd i 1988. Om vinteren blir jeg forstyrret av trekk på flere steder på loftet. Vi har forsøkt å tette ved å krype ut på "kattvinden" for noen år siden, men det er vanskelig å få det tett uten å rive alt og begynne på nytt. De som innredet loftet har laget luker/dører ut på totalt tre steder. Her føles det umulig å få tett, og det er ikke akkurat et sted man vil plassere en seng i nærheten...
Nå til mitt spørsmål. Er det noen som har innredet dette minimale rommet? Finnes det noen grunn (ventilasjon etc) til at det MÅ se ut som det gjør nå?
har ingen tips så, ble bare nysgjerrig på hvorfor er kneveggene kalde. Ligger ikke isoleringen i ytterveggen? Vi bygger nytt nå og våre knevegger ser ut så
har inga tips så, ble bare nysgjerrig på hvorfor er kattvindene kalde. Ligger ikke isolasjonen i ytterveggen? [bilde] Vi bygger nytt nå og våre kattvinder ser ut sånn
Ytterveggen på overetasjen er ikke loddrett over ytterveggen på underetasjen. Problemet hos meg er dels at de har slurvet så det ”trekker i hjørnene” OG så er det tre andre hjemmesnekrede luker/dører med mangelfull isolasjon og spesielt vanskelig å få tetningslistene til å fungere som de skal.
Våre kattvindsluker er helt trekkfrie. Det er nemlig tolagsvinduer som forrige eier satte inn, han har skrudd på sponplate på innsiden og en slags fiberplate på utsiden. Bra komfort, men dessverre umulige for meg å åpne, siden de henger med hengslene i overkant, de er veldig tunge. Holdes åpne ved at det sitter en tynn stålregel mellom takstolene som man kan henge opp vinduslåsen på.
En meget kreativ løsning som antagelig blir bedre (=lettere) om man tar ut glasset og setter vanlig isolasjon i stedet.
Smart! Mine er også tunge. Ingen hengsler uten jeg må løfte dem ut og sette forsiktig på gulvet da det er et par støtter/kroker på innsiden av døren der.