Skal bygge litt rekkverk nå i vår lignende dette som "grossa" på forumet har bygd:
men vil ikke ha rustfrie stenger, men varmgalvaniserte siden husets øvrige detaljer kommer til å være i sølv/aluzink fremover. Dessuten er varmgalv helt vedlikeholdsfritt
Billigst og enklest er å kjøpe varmgalvaniserte rør og kappe selv, disse vil da ikke bli galvaniserte i kapp-endene, så der får jeg rett og slett rustbeskytte med maling eller spraygalv.
Det er nettopp rustbeskyttelsen på de kappe endene som bekymrer meg. Fordi endene uansett kommer til å være skjulte, så kanskje det er bedre å male med rustbeskyttende maling enn spraygalv?
Hvis du borer dem inn et godt stykke vil ikke enden synes, og du kan male skikkelig, det finnes galv maling på boks som gir et tykkere lag. Kapp rørene kaldt så de ikke blir brent i enden, men jeg ville foretrukket rustfritt, men det er trolig dyrt.
Som sagt så foretrekker jeg i dette tilfellet varmforsinket utseende fremfor rustfritt av estetiske grunner, dessuten ruster rustfritt her på vestkysten hvis man ikke går opp i de høyeste kvalitetene. Men det er ikke økonomisk forsvarlig
Jeg har bygget et rekkverk i varmforsinket (syntes også at rustfritt er for dyrt, og ofte får man bare A2-kvalitet). Jeg ser ikke bildene dine, men jeg har latt sveiset sammen stolpene og rørene før galvaniseringen. Jeg skal sende bilder i kveld.
Som sagt så foretrekker jeg i dette tilfellet varmgalvanisert utseende fremfor rustfritt av estetiske grunner, dessuten ruster rustfritt her på vestkysten om man ikke går opp i de høyeste kvalitetene. Men det er ikke økonomisk forsvarlig
Kaldkapping hadde jeg ikke tenkt på, takk for det
Kjøper man f.eks syrefaste rør av vanlig industriell kvalitet så er de matte og ser ganske galvaniserte ut men koster sikkert mye men holder galvanisert om det er så dårlig miljø at rustfritt ruster.
Har laget en del balkongrekkverk i elpolert syrefast og etter et par år i saltstøv ser det ut som dritt. Galvanisert derimot holder seg likt år etter år.
Har rustfrie rekkverk på båten og de er fra -97 og fortsatt friske det hadde de ikke vært i galvanisert. Velger man rett legering på rustfritt lærer de holde så lenge som helst men de blir dyre og nå liker jo ikke Ts utseendet på dem og da er det galvanisert som gjelder.
Vi pleide å kjøpe på jernvarehandelen for noen år siden jeg handlet på boks. Hvis du kjøper spray, kjøp vanlig sølvspray og spray over kaldgalven med så blir det penere og bør stoppe lengre mot rust pleier å gjøre så når jeg har sveiset i galvat sprayer man litt flammende med sølvspray så synes det ikke.