Heisann. Ny i gruppen og trenger hjelp.
Kjøpte et hus som er et sted mot 200 år gammelt. Mye moro har skjedd underveis, og nå sist begynte det å rase inn vermikulitt i skorsteinen.
Det er en gammel teglstein skorstein hvor man har trekt rør i. Først støpt horisontalt inn i skorsteinen, deretter satt et rør vertikalt for å lede ut røyken.
Nederst ved røret finnes det nå ingen pakning, så det drysser inn vermikulitt.
Jeg tenkte jeg skulle tette det med pannkit, men så fort jeg prøver å trykke det inn i den ganske store sprekken, så drysser det ned mer vermikulitt.
Spørsmålet er om jeg skal prøve å tømme ut alt før jeg tetter (hvor mye kan det da være) eller skal jeg fortsette å prøve å tette med pannkitet, som blir ganske blandet med vermikulitt?
Jeg er helt inkompetent på dette og kan tenke meg at løsningen er ganske åpenbar, men vil høre meg for før jeg gir meg inn på noe jeg ikke klarer.
Prøver å legge inn en video der jeg i blinde filmer oppover i røret
Kjøpte et hus som er et sted mot 200 år gammelt. Mye moro har skjedd underveis, og nå sist begynte det å rase inn vermikulitt i skorsteinen.
Det er en gammel teglstein skorstein hvor man har trekt rør i. Først støpt horisontalt inn i skorsteinen, deretter satt et rør vertikalt for å lede ut røyken.
Nederst ved røret finnes det nå ingen pakning, så det drysser inn vermikulitt.
Jeg tenkte jeg skulle tette det med pannkit, men så fort jeg prøver å trykke det inn i den ganske store sprekken, så drysser det ned mer vermikulitt.
Spørsmålet er om jeg skal prøve å tømme ut alt før jeg tetter (hvor mye kan det da være) eller skal jeg fortsette å prøve å tette med pannkitet, som blir ganske blandet med vermikulitt?
Jeg er helt inkompetent på dette og kan tenke meg at løsningen er ganske åpenbar, men vil høre meg for før jeg gir meg inn på noe jeg ikke klarer.
Prøver å legge inn en video der jeg i blinde filmer oppover i røret
Skal ikke slangen gå utvendig den tilkoblingen?
Hvordan ser det ut i andre enden oppe ved skorsteinen, kan være at slangen har krympet av varmen så det holder å løsne den og forsøke å få ned hele slangen i skorsteinen utvendig nedre tilkobling.
Hvordan ser det ut i andre enden oppe ved skorsteinen, kan være at slangen har krympet av varmen så det holder å løsne den og forsøke å få ned hele slangen i skorsteinen utvendig nedre tilkobling.
Hvis jeg forstår deg rett så har den altså krympet i lengden?T tracker skrev:
Det ser ganske logisk ut når jeg ser på det og samtidig ser jeg jo ingen spor av noen gammel tetning.
Jeg fikk følelsen i går og kjørte inn rikelig med pannerør mellom og deretter smurt en del ekstra i overgangen. Se bilde.
Håper dette skal kunne klare en trykktest i løpet av uken.
Eventuelt smører jeg på litt til bare fordi det ble litt til overs og tror ikke det skader med litt tykkere pannerør.
Der oppe sitter det godt faststøpt
Det har rent ut ca. en Willys-pose med varmekulit.
Er det et must å slå hull i betongen øverst for å fylle på like mye igjen?
Takk for tips! Gjorde akkurat som du sa, men brukte faktisk pannkitt siden lokale feieren tipset om akkurat det og jeg hadde kjøpt.G guggen skrev:
Tror det ble ganske reko, eventuelt skal jeg smøre på litt til, dels for å bli kvitt det siste, men også fordi jeg tror ikke det skader med litt tykkere lag.
Ser det reko ut?

Normalt har man jo bruk og murer inn en stoss som røret er festet i eller støper fast det hele. Føles som om den aldri har sittet fast ordentlig tidligere. Det kommer nok til å fungere bra med pannkittet også. Om du trenger å fylle på, avhenger det av hvor mye fylling det er i, og det er vanskelig å vite. Jeg ville nok klatret meg opp og tatt en titt når det blir bedre vær.
Klikk her for å svare