Jeg har en garasje som består av støpt uisolert plate på mark, lecavegger, ca 22 tykk, samt isolert tak med uisolert rom over.
Halve huset består av garasje og halve av verksted og gym.
Gymdelen skulle jeg gjerne ha ca 10-15 grader pluss året rundt.

Jeg tenker at jeg vil dele av mellom verkstedet og gymmet med en isolert gipsvegg. Ytterveggene tenker jeg at man kan sette opp stenderverk og isolere, samt gipse. På innsiden da såklart
Hva er riktig teknikk å bruke her?

Jeg så på isovers side at man skulle isolere tett inntil yttervegg så det ble lufttett og så sette opp stendere og isolere mellom stenderne. Så dampsperre og gips. Høres det ut som en god plan?

Tror dere jeg kan klare meg med 45-stendere, så jeg ikke mister så mye gulvplass?
 
Dine 22 cm tykke lecavegger (er målet inkl. puss?) har en isoleringsverdi som tilsvarer ca. 40 mm mineralull om det er vanlig lecastein. Jeg synes ærlig talt ikke at anstrengelsene og kostnadene for en tilleggsisolering, som skulle tilsvare 85 mm mineralull, er berettiget. Det er bedre og mer effektivt å legge ressursene på å f.eks. tilleggsisolere taket.

Så blir jeg litt undrende når du beskriver isovers modell. Jeg prøvde å finne en side som beskriver tilleggsisolering av en lecavegg på isovers hjemmeside uten suksess. Kan du gjengi linken til denne siden?
 
J justusandersson skrev:
Dine 22 cm tykke lecavegger (er målet inkl puss?) har en isolasjonsverdi som tilsvarer ca. 40 mm mineralull om det er vanlig lecastein. Jeg synes ærlig talt ikke at anstrengelsene og kostnadene for en tilleggsisolering, som skulle tilsvare 85 mm mineralull, er berettiget. Det er bedre og mer effektivt å legge ressursene på å f.eks. tilleggsisolere taket.

Så blir jeg litt undrende når du beskriver isovers modell. Jeg prøvde å finne en side som beskriver tilleggsisolering av en lecavegg på isovers nettside uten hell. Kan du gjengi linken til denne siden?
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-inifran
 
OK. Tenk da spesielt på følgende som står i Isovers instruksjon:
"Om du har yttervegger med tykke homogene materiallag som massive tegl- eller lettbetongvegger eller planke- eller tømmervegger, må du tenke på sommerkondens. Soleksponerte yttervegger kan få problemer med sommerkondens hvis du bruker en tradisjonell plastfolie når du etterisolerer innvendig. Den variable dampbremsen ISOVER Vario® Xtra har en unik evne til å redusere sommerkondensproblemet."
Altså, bruk en variabel dampbrems og ikke plastfolie. Merk også at med Isovers metode kan du ikke gjøre en tynnere isolering enn ca 75 mm.
 
Taket, eller bjelkelaget er ordentlig isolert og deretter er det et uisolert område før yttertaket kommer. Så der tror jeg ikke at det trengs.
Men du mener at oppvarmingen ikke kommer til å bli billigere om jeg isolerer ytterveggene?
 
Når det gjelder varmeisolasjon må man ha en helhetssyn. Det eneste som er virkelig interessant fra et energisynspunkt er bygningens samlede U-verdi. Det du ville vunnet på å tilleggsisolere veggene kan du like gjerne ta inn på en utvidet takisolasjon. Jeg mener at du vinner ganske lite på å isolere veggene, til prisen av redusert gulvflate, ulemper og kostnader.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.