7.378 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Varmekald krypkjeller med inneluften via kanalsvifte?
Tenkte spørre om råd. Jeg har en hytte jeg varmer opp året rundt som har torpargrund uisolert med kun byggfolie mot bakken.
Problemet er at jeg har vannledning lagt under trossbotnen og vinterstid går temperaturen ned mot null til tross for at jeg måker snø rundt grunnen og stenger alle ventiler vintertid.
Ville det fungere å via vifte sende inneluft inn i torpargrunnen? Tenkte å bore et 100 mm rør gjennom gulvet i en bod med vifte.
Da ville jeg jo få det til å holde noen plussgrader, men spørsmålet er om det kan være skadelig på noen måte med ev. kondens eller fukt som følge.
Problemet er at jeg har vannledning lagt under trossbotnen og vinterstid går temperaturen ned mot null til tross for at jeg måker snø rundt grunnen og stenger alle ventiler vintertid.
Ville det fungere å via vifte sende inneluft inn i torpargrunnen? Tenkte å bore et 100 mm rør gjennom gulvet i en bod med vifte.
Da ville jeg jo få det til å holde noen plussgrader, men spørsmålet er om det kan være skadelig på noen måte med ev. kondens eller fukt som følge.
Det minner klart om den varmgrunn som Smålandsvillan bruker. Grunnen er helt tett og isolert. En kanalvifte som sitter i grunnen blåser ut luft og ny tas innenfra. Har satt en termometer med fuktmåling som logger. Den viser en fuktighet under 20% konstant (gjetter på fuktigheten er lavere enn hva måleren kan måle.) temperatur på 13-15gr.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 innlegg
Det går å ettermontere varmekabel inni vannledningen om den er tilstrekkelig grov.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 innlegg
Går det ikke an å legge selvregulerende varmekabel rundt røret på utsiden, så isolering utenpå?
Smålandsvillan har isolergrunn, kjører de virkelig ned avluften ned i grunnen? Vi holdt på å kjøpe et slikt hus, men det føltes ikke bra og litt som nettopp en sommerhytte.
Smålandsvillan har isolergrunn, kjører de virkelig ned avluften ned i grunnen? Vi holdt på å kjøpe et slikt hus, men det føltes ikke bra og litt som nettopp en sommerhytte.
Mener du at det er bedre å ha et element i krypkjelleren enn å sende ned inneluften? Inneluften burde vel være tørr luft da jeg alltid har minst 12 grader oppvarmet med olje element samt elradiator med vifte, når jeg kommer til hytta varmer jeg opp med vedovn.tommib skrev:
Problemet er at jeg ikke kommer ned til krypkjelleren, kanskje det ville gått å trykke inn en varmeslange i røret 50 mm der vannslangene er dratt.H Husqvarna220Ac skrev:
Men tanken var også å varme opp krypkjelleren noen grader, så jeg også får varmere gulv inne
Jeg tror du risikerer å få problemer hvis du øker varmenivået for mye dernede - og lar det være med det. Hvis du skal begynne å varme generelt dernede, trenger du trolig også en avfukter, for eksempel en sorpsjonsavfukter.
Når du øker varmen, bærer luften mer fuktighet uten å felle den ut. Men hvis den varme luften kjøles ned av kaldere deler dernede (for eksempel grunnmuren, oppstikkende stein eller lignende), så felles vannet ut der.
Når du øker varmen, bærer luften mer fuktighet uten å felle den ut. Men hvis den varme luften kjøles ned av kaldere deler dernede (for eksempel grunnmuren, oppstikkende stein eller lignende), så felles vannet ut der.
Det er normal fysikk. Om du blåser ned varm luft i et kaldt område, vil du potensielt få kondensutfelling siden den varme luften kan bære mer fukt. Det går an å gjøre sikkert, men da må man ha veldig god oversikt over parameterne (duggpunkt og RH) i områdene og stoppe viften ved ugunstige driftsforhold. Det er ganske krevende å gjøre. Derfor anbefales det i stedet å bare varme opp eksisterende luft i krypkjelleren.
Om du ikke har god tilgang til krypkjelleren, bør du starte med å løse det problemet. Før eller senere lærer du at et rør fryser, og da må du kunne komme til.
Om du ikke har god tilgang til krypkjelleren, bør du starte med å løse det problemet. Før eller senere lærer du at et rør fryser, og da må du kunne komme til.
Neinei, pass deg nøye for å trykke ned inneluft i en kald krypkjeller/stubbeloft. Det er nesten garanti for muggproblemer.
Årsaken har tommib allerede forklart.
Muligens muligens hvis du samtidig kjører avfukter nede i grunnen, problemet er dog at man aldri kan være sikker på at avfukteren lykkes med å avfukte hele luftvolumet, så det kan bli en muggherd lokalt på et eller annet sted.
Årsaken har tommib allerede forklart.
Muligens muligens hvis du samtidig kjører avfukter nede i grunnen, problemet er dog at man aldri kan være sikker på at avfukteren lykkes med å avfukte hele luftvolumet, så det kan bli en muggherd lokalt på et eller annet sted.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 innlegg
Er det første året du har vann? Eller hvordan har du gjort tidligere år?
Går det ikke å legge inn varmekabel på et eller annet vis så klart best, finnes det ingen luke eller noe så man kan komme inn under huset? Ellers er det vel ingen krypkjeller
Går det ikke å legge inn varmekabel på et eller annet vis så klart best, finnes det ingen luke eller noe så man kan komme inn under huset? Ellers er det vel ingen krypkjeller