Min konstruktør har angitt at de bærende innerveggene i min tilbygging skal ha stendere 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men samme det. Mitt spørsmål er om det ikke er bedre å stendere cc40? Da får man litt mer valgmuligheter med hvordan man setter platene, og det bør ikke være mer komplisert å isolere synes jeg.

Er det noe jeg går glipp av? Finnes det noen fordel med cc 45 bortsett fra at man sparer typ en stender per vegg?

Det er klokt å tilpasse seg til isolasjonens og veggplatenes mål hvis man ikke vil ha en masse spill.

Det finnes 90skivor. Men du sikter kanskje på 120skivor, da er jo 40 bedre.

Beste svar

joakim_j joakim_j skrev:
Min konstruktør har angitt at de bærende innerveggene i min tilbygging skal ha stendere 120x45 c24 på cc 45, med 12 mm k-plyfa på begge sider. Virker overdrevet synes jeg, men det får så være. Mitt spørsmål er om det ikke er bedre å stendere cc40? Da får man litt mer valgmuligheter med hvordan man setter platene, og det bør ikke være mer komplisert å isolere synes jeg.

Er det noe jeg går glipp av? Finnes det noen fordel med cc 45 bortsett fra at man sparer typ én stender per vegg?
Plater er normalt 600, 900 eller 1200mm brede. Derfor stender man med 600 eller 450mm c-c. Dermed er også isolasjon solgt i breddene 560mm eller 410 til tretredere og tilsvarende for ståltredere. (mellomrom + 5mm)

Se eks:
https://www.isover.se/sok?query=träregelskiva&f[0]=content_type:product

D Daniel 109 skrev:
Det finnes 90skivor. Men du sikter kanskje på 120skivor, da er jo 40 bedre.
Nja, da må man kappe alle isolerskivor på lengden så de passer inn. Et skikkelig jobb i unødvendighet. Har man c-c 450 kjøper man 9000 skivor, skal man ha 1200 skivor velger man c-c 600

D Daniel 109 skrev:
Det finnes 90skiver. Men du sikter kanskje på 120skiver, da er jo 40 bedre.
Ja, eller at man kan legge en 240-skive ned.

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, eller at man kan legge en 240-plate ned.
Tro meg, man vil ha stenderne på standardavstand. Alt byggemateriell er utformet slik at det er raskt og enkelt å bruke det på riktig måte. Å slå opp isolasjon for eksempel er utrolig raskt gjort OM stenderne sitter riktig. Sitter de feil er det et evig målende, kappende og fiklende. Kombinert med at det blir svett og klør så angrer man seg fort!

Kan man bare mate inn isolasjon og kappe lengden på siste biten sparer man mye

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, eller at man kan legge en 240-plate ned.
Fungerer hvis man har 240 i "takhøyde".
Har man 250 som er alt vanligere, til og med 260cm så blir det trøblete.
Bedre da med stående plater som finnes i lengder 250, 260 eller 270cm

• Liker
Tomtom79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fungerer om man har 240 i "takhøyde".
Har man 250 som er alt vanligere, til og med 260cm så blir det rotete.
Bedre da med stående plater som finnes i lengder 250, 260 eller 270cm
Dette er i kjelleren, så det er bare 220 i takhøyde, så det blir å kappe uansett, men jeg forstår.

Det ser ut som at det er mye bedre med cc 45. Bra siden jeg allerede har kappet kortlingene til 40,5 cm :)

• Liker
Tomtom79
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det virker jo som at det er mye bedre med cc 45. Deilig siden jeg allerede har kappet kortlingene til 40,5 cm :)
Skal du ha kryssfiner på begge sider OG kortlinger?

Ja, kortlingene har jeg selv funnet på... det er fordi det ikke kommer til å komme på noen plyfa før neste år, og jeg vil ikke at stenderne skal slå seg i mellomtiden. Unødvendig kanskje, men det koster jo ingenting.

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, kortlingarna har jeg selv funnet på... det er fordi det ikke vil komme på noe kryssfiner før neste år og jeg vil ikke at bjelkene skal slå seg i mellomtiden. Unødvendig kanskje, men det koster jo ingenting
Det koster tid, både å sette på plass og når de er i veien for elektrisitet, rør og isolering.

Kan jo være en idé å bare sette en liggende regel på hver side av de stående og skru fast. Ikke sage ut og feste mellom altså. Da er det for det første mye mindre jobb og for det andre enkelt å plukke bort når plywood skal på. Og el/rør/isolasjon påvirkes ikke.

• Liker
fremling og 1 annen
  • Laddar…
Hm, ja, det kanskje er nok. Og jeg som har kappet til en masse kortlingar... men fra spillbiter iofs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.