Ja, som spørsmålet lyder. Vi skal etter mange lange overveielser konvertere fra torpargrunn til plate.

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å i det hele tatt gjøre det og hvor vanskelig det er å rekke betongpumpen.

Betongen skal ikke være synlig men selvfølgelig så jevn som mulig. Flatene er ca 55 kvm fordelt på ca 5 flater av ulik størrelse.

Jeg er rimelig byggekyndig generelt, men har ikke jobbet med betong tidligere. Kan det gi mening å forsøke å få tak i en byggmester som kan?

Har ingen erfaring med å konvertere torpargrunn til plate. Men jeg har støpt mange plater og vegger osv. Det er ikke noe problem å rekke med pumpen for de kan styre farten og også slutte å pumpe om man føler at det begynner å gå for fort. Det er dog et skikkelig slit å dra slangen når den er full med betong så det er bra å være noen stykker så man kan hjelpe hverandre med å dra rundt den. Det er også bra om du kan få hjelp av noen med litt erfaring med å støpe når det er tid for det. Selv om det ikke er rakettforskning så er det en fordel med noen som har kontroll, spesielt om det skulle begynne å krangle med noe under støpingen.

Torpare til plate. Hvordan har du tenkt at det skal fungere, nåværende hus står nok på en grunnmur eller stolper, skal det bare være betong mellom mur/stolper eller. Hvis det er slik, skal huset stå igjen på sin gamle grunnlegging..

S Snickarkirre skrev:
Har ingen erfaring med å konvertere torpargrunn til plate. Men jeg har støpt mye plater og vegger osv. Det er ikke noe problem å rekke med pumpen for de kan styre farten og også slutte å pumpe om man føler at det begynner å gå for fort. Det er dog et jævla slit å slepe slangen når den er full med betong, så det er bra å være noen stykker så man kan hjelpe til med å dra den rundt. Det er også bra om du kan få hjelp av noen med litt erfaring med å støpe når det er på tide for det. Selv om det ikke er rakettforskning så er det en fordel med noen som har kontroll, spesielt hvis det skulle begynne å skje noe under støpingen.
Altså som jeg har oppfattet det så trodde jeg at pumpbilen også distribuerte ut betongen. Men det er jo kanskje ikke helt klart... så å finne to mann som vet hva de gjør er kanskje en god idé...

ja, akkurat så tenkte jeg også. Har en bekjent som har jobbet med betong men vil ikke ta hånd om selve støpingen, så der tenker jeg at jeg får gode tips fra.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Torpare til plate. Hvordan har du tenkt at det skal fungere, nåværende hus står nok på en grunnmur eller stolper, skal det bare være betong mellom mur/stolper eller. Om så er, skal huset stå igjen på sin gamle grunnlegging..
Den står riktig nok på en grunnmur med typ granittblokk eller hva man kaller det. Samtlige rom er også delt inn på blokker ned i grunnen. Så støpingen blir litt rom for rom men åpent i døråpningene så å si. Tanken er å sette isolasjon mot grunnmuren og bakken for å minimere kuldebroer.

hvordan mener du betong mellom mur/stolper?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Den står helt riktig på en grunnmur med type granittblokk eller hva man kaller det. Samtlige rom er også delt inn i blokker ned i grunnen. Så støpingen blir litt rom for rom, men åpen i døråpningene sånn sett. Tanken er å sette isolasjon mot grunnmuren og bakken for å minimere kuldebroer.

hvordan mener du betong mellom mur/søyler?
Leser med interesse. Skal også støpe igjen større delen av en gammel skånelänga. Hvordan tenker dere gjøre mellom den ujevne grunnmuren og celleplasten og hvordan isolerer dere mellom betongplaten og vegg/grunnmur for å unngå kuldebro?

• Et rom under renovering med ujevn jordgulv, steiner og murstein. Veggene er delvis revet. To vinduer og en dør er synlige. Skuffe på gulvet.
Ligger i sengen men kan vise en skisse på en prinsipp vi har brukt i flere prosjekter i morgen!

• Liker
Henrik Hofgren
  • Laddar…
H Henrik Hofgren skrev:
Leser med interesse. Skal også støpe igjen større delen av en gammel skånelengde. Hvordan tenker dere å gjøre mellom den ujevne grunnmuren og celleplasten, og hvordan isolerer dere mellom betongplaten og vegg/grunnmur for å unngå kuldebro?
akkurat så ser det ut her også. Jeg tenker å sette idoler plater mot grunnmuren og helle betong utenfor slik at det styrker opp mellom steinene i grunnmuren. Så isolere opp med ca. 30 cm isolering.

• Et rom under renovering med synlig grunnmur av stein, løse steiner på gulvet og trestøtter. Vinduene har gardiner med naturmotiv.
  • Steinmur med ujevn steinlegging, synlig jord i forgrunnen, og en metallisk rørledning langs bakken. Avdekket byggegrunnlag.
FreQa FreQa skrev:
Ligger i sengen men kan vise en skisse på en prinsipp vi har brukt i flere prosjekter i morgen!
ja takk gjerne for det.

• Liker
Henrik Hofgren
  • Laddar…
Supernysgjerrig på akkurat hvordan man løser det med kuldebroen. Ditt skisse vil nok øke min forståelse.

Beste svar

Beklager for sent svar
Skisse av bygningsdetaljer med lagvise materialer som EPS-betong, treplank og dreneringsmaterialer sett fra siden, inkludert notater om tetting og isolasjon.
Grav ut. Fyll med dreneringsmaterial (grus eller kapillærbrytende Leca-kuler). Legg ut isoleringsplater, sikre platene så de ikke glir med tilsiktede plastspiker. Finn riktig avstand fra grunnsteinene med platene, visse steiner peker langt inn i grunnen kan man få skive av. Bygg en sarg av planker like høy som betongplaten. Sikre med støtte bak. Fyll mellom platen/isoleringen med enten Lecakuler, avslutt med 10 cm EPS-betong (sparsom variant) eller fyll med EPS-betong hele veien. EPS-betong bryter kuldebroen og bærer ferdig gulv. Armer og støp betongplaten, med eller uten varmeslanger. Vil dere ha heltre gulv sørg for å få en jevn overflate på betongen så man kan legge 15 mm not og fjær kryssfiner for å skru heltre gulvet i.

• Liker
LMO og 2 andre
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Beklager for sent svar
[bilde]
Grav ut. Fyll med dreneringsmaterial (grus eller kapillærbrytende Leca-kuler). Legg ut isolasjonsplater, sikre platene så de ikke glir med tiltenkte plastspiker. Finn riktig avstand fra grunnsteinene med platene, noen steiner peker langt inn i grunnen kan man få kippet av. Bygg en ramme av planker like høy som betongplaten. Sikre med støtte bak. Fyll mellom platen/isolasjonsmaterialet med enten Lecakuler, avslutt med 10 cm EPS-betong (sparevariant) eller fyll med EPS-betong hele veien. EPS-betong bryter kuldebroen og bærer ferdig gulv. Armer og støp betongplaten, med eller uten varmekabler.
Vil dere ha massive tregulv sørg for å få en jevn overflate på betongen slik at man kan legge 15 mm spontet kryssfiner for å skru massive tregulvet i.
Tusen takk for bra skisse og godt skrevet svar. Det blir nok lekakuler for vår del.

H Henrik Hofgren skrev:
Takk så mye for bra skisse og vel skrevet svar. Blir nok lekakuler for vår del.
Tenk bare på å skaffe Lecakuler som har en K etter seg dvs de er kapillærbrytende.
Egen billigere EPS kan man lage hvis man finner billige isoporkuler som man blander med finbetong.

FreQa FreQa skrev:
Tenk bare på å skaffe Lecakuler som har en K etter seg dvs de er kapillærbrytende. Egen billigere EPS kan man lage om man finner billige isoporperler som man blander med finbetong.
takk for en fin tegning. Har hatt litt tid til å kikke på det nå, og det kommer noen spørsmål om det.

Setter man kalkmørtelen i grunnmuren for å holde steinblokkene på plass? Ikke betong der?

Hvorfor har man en stående planke øverst mellom betonglagene? Om du forstår hvordan jeg mener.

Dr Benz Dr Benz skrev:
takk for en fin tegning. Har hatt litt tid til å kikke på det nå og det kommer noen spørsmål om det.

Setter man kalkbruket i grunnmuren for å holde steinblokkene på plass? Ikke betong der?

Hvorfor har man en stående planke øverst mellom betonglagene? Hvis du forstår hva jeg mener.
Beklager sent svar.
Planken er bare en støpeform for EPSen. Så tar man bort den og støper betongplaten.
Man tetter ytterveggen med kalkmørtel. Dette fordi betong ikke beveger seg, så det sprekker mer og løsner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.