Har en rett trapp, laget av kryssfiner eller noe i den stilen... Synes den er litt for lang, stod og tittet på den eksisterende og det ser jo ikke ut til å være noe overdrevent vanskelig å lage en egen egentlig..
Men alle kan sikkert snekre sammen noe som ser ut som en trapp men så skal den jo være knirkefri og så videre...
Hva sier dere, tør man lage en egen? eller kan man kjøpe budsjett trapper til lav pris et sted?
Men alle kan sikkert snekre sammen noe som ser ut som en trapp men så skal den jo være knirkefri og så videre...
Hva sier dere, tør man lage en egen? eller kan man kjøpe budsjett trapper til lav pris et sted?
Det er ikke alle produsenter som vet hvordan sette sammen trapper uten knirk. Jeg hørte et intervju på radioen med en gammel håndverker som laget nettopp trapper, han hadde noen triks for hvordan man skulle slippe knirk.
Problemet som jeg ser det er å få til alle detaljene med riktig presisjon. Jeg antar at man får problemer hvis man har dårligere presisjon enn +/-1 mm og på visse steder kan nok presisjonen krympe enda mer.
Man kan jo gjøre det lett for seg og skaffe maskiner med god presisjon. Men man kunne lage gode trapper for 200 år siden også med håndverktøy.
Men jeg tror at trikset ligger i å begynne med veldig gode mål og å ha en plan for hvordan man skal justere inn trappen når målene ikke stemmer.
Min erfaring fra når jeg gjør noe for første gang er at det ikke blir riktig før på tredje forsøk. Derfor tror jeg at du skal regne med å måtte produsere noen ekstra vangstykker.
Men alt går med mye tid og mye tålmodighet. Hvis disse er mangelvare, har prosjektet dårlige forutsetninger.
Problemet som jeg ser det er å få til alle detaljene med riktig presisjon. Jeg antar at man får problemer hvis man har dårligere presisjon enn +/-1 mm og på visse steder kan nok presisjonen krympe enda mer.
Man kan jo gjøre det lett for seg og skaffe maskiner med god presisjon. Men man kunne lage gode trapper for 200 år siden også med håndverktøy.
Men jeg tror at trikset ligger i å begynne med veldig gode mål og å ha en plan for hvordan man skal justere inn trappen når målene ikke stemmer.
Min erfaring fra når jeg gjør noe for første gang er at det ikke blir riktig før på tredje forsøk. Derfor tror jeg at du skal regne med å måtte produsere noen ekstra vangstykker.
Men alt går med mye tid og mye tålmodighet. Hvis disse er mangelvare, har prosjektet dårlige forutsetninger.
Min pappa har nok laget over 100 trapper (det er jobben hans). Han har selvfølgelig en maskinpark for proffer (3 mill+ kr). Jeg tror ikke han ville påstå at det er lett å lage en trapp, men han klarer det selvsagt alltid med godt resultat.
Å fikse sammen en trapp hjemme med litt håndverktøy... nei, spar/tjen penger på noe annet i stedet.
En rett trapp er den enkleste typen å lage, så på et snekkerverksted går det fort å lage en slik og det blir bra. En kvalitetstrapp holder minst 80-100 år.
Å fikse sammen en trapp hjemme med litt håndverktøy... nei, spar/tjen penger på noe annet i stedet.
En rett trapp er den enkleste typen å lage, så på et snekkerverksted går det fort å lage en slik og det blir bra. En kvalitetstrapp holder minst 80-100 år.
En trapp kan hvem som helst bygge nesten. Men en trapp som passer med samme trinnhøyde, uten knirking og med riktig helling på trinnene slik at den føles "riktig" å gå i, er ikke noe som hvem som helst kan gjøre, tror jeg. Svigerfar, som hadde bygd 6 hus til seg selv før han lærte opp meg med vårt første prosjekt, sa at "Niks, trappen bestiller vi hos en ekte trappebygger", det var for øvrig en svungen modell. Men fy søren, så bra den ble, utrolig at de fikk det til så perfekt, selv om vi ga mange eksakte mål etter deres tegning.
Klikk her for å svare