Hei,

vi har et hus fra 1974 med en større kjeller som det nå er på tide å renovere. I en del av kjelleren (ca 40 m2) er platen støpt ca 10 cm lavere enn den er i øvrige rom. I dette ca 40 m2 store rommet er gulvet oppforet og isolert og følgelig en såkalt risikokonstruksjon. Nå tar vi ut alt, også veggenes gipsplater samt isolering og veggene blir pusset i stedet. Jeg vet ikke om bunnplaten kan ha noen form for isolering, men siden den ene delen til og med er "dypere", antar jeg at det ikke finnes. Huset er en Myresjöhus.

Vår tanke er å legge vannbåren gulvvarme kombinert med klinker i deler av kjelleren, totalt ca 70 m2. I delen hvor platen er lavere, er det mulig å legge 10 cm celleplast uten å "ødelegge" takhøyden. I de øvrige 30 m2 er det litt verre da det ikke er plass til noen stor mengde isolering.

Jeg har forsøkt å lese meg til hvilke materialer som bør brukes, og celleplast (er vel det samme som isopor?) virker å være det beste valget. På et sted nevnes det at man i tillegg under celleplasten bør legge en platonmatte mot betongen?

Finnes det noen tips om hva vi kan gjøre med øvrige rom? Det er et bad på ca 5 m2 samt barnas planlagte TV-rom på ca 25 m2. Gulvene oppleves ikke som kalde i dag, men risikoen er vel hovedsakelig at vannbåren gulvvarme uten underliggende isolering kan gå rett ut i bakken?

Det hadde vært flott om det finnes noen tips. Hvilke typer materialer, leverandører etc. er bra? Ideelt sett hadde vært en isolert bunnplate fra begynnelsen, men nå må vi jo jobbe med det vi har...

Buggaren

Hei,

tiden da jeg må bestemme meg for løsning nærmer seg med stormskritt....har prøvd å lese gamle innlegg og også google men føles ikke som noen virkelig klare linjer noe sted....på enkelte steder snakkes det om at man skal koble til vifter for å på den måten få bevegelse under gulvet? Men om jeg legger en platonmatte nederst mot betongen, kan jeg da legge celleplast oppå denne (og så gulvvarme og flytsparkel og fliser)? og blir det i så fall ventilasjon under gulvet? eller må man da ha et viftesystem?

Bør jeg male betongen? legge dampsperre i form av plast? før platonmatte? eller droppe platon helt? eller velge en annen løsning....?

Hadde virkelig vært topp om noen av dere har erfaring fra dette

Buggaren

sepani skrev:
Hei,

tiden da jeg må bestemme meg for løsning nærmer seg med stormskritt....har prøvd å lese gamle innlegg og også google, men det føles ikke som noen helt klare linjer noe sted....på enkelte steder snakkes det om at man skal koble til vifter for å på så slik måte få bevegelse under gulvet? Men hvis jeg legger en platonmatte nederst mot betongen, kan jeg da legge celleplast oppå denne (og deretter gulvvarme og flytesparkel og klinker)? og blir det i så fall ventilasjon under gulvet? eller må man da ha et viftesystem?

Bør jeg male betongen? legge dampsperre i form av plast? før platonmatte? eller droppe platon helt? eller velge en annen løsning....?

Hadde vært supert om noen av dere har erfaring med dette

Buggaren
Kan dele mine erfaringer fra bekjente. De hadde lignende forutsetninger og ville ha gulvvarme i kjelleren. De tok opp og laget en ny plate etter dagens metode med markduk, kapillærbrytende materiale og celleplastisolasjon. Mye slit, dyrt men med bra resultat. De gjorde imidlertid bare deler av kjelleren. Kan ikke nok til å råde deg om alternative metoder, men vil ha celleplastisolasjon oppå platen og deretter oppforet gulv i en utbygging, og det ble vurdert som risikokonstruksjon av befaring mannen.

• Liker
PatrikElektriker
  • Laddar…
I vår kjeller la vi cellplast direkte på gulvet. Disse var allerede sporet for plater og slange. På dette la vi plast etterfulgt av 10mm sponplate, papp og deretter klikkgulv. Vi brettet deretter plasten over gulvet og monterte sokler med distanser. Deretter skar vi av overflødig plast.

Vi slår aldri av gulvvarmen.

Vi har en avfukter for vask og når det blir for fuktig.

Har nesten nøyaktig samme forutsetninger. I den lavere delen har jeg hatt tanker om å fylle opp med EPS sement og deretter avrette inn gulvvarmen oppå det. Deretter et flislagt gulv. I den lave delen har jeg ikke noe godt svar. Men er gulvet rett og fint og ikke som mitt, som skiller seg sikkert en dm mellom høyeste og laveste punkt, så kan du avrette inn slangen der også.

Synes det finnes lite info om hvordan man bør gjøre når det ikke er et aktuelt alternativ å pigge opp kjellergulvet.

Er tvilsom til å sperre inne fukten med plast osv.

Jeg sitter i nøyaktig samme situasjon og har tenkt fram og tilbake på dette.
I den lavere delen har jeg allerede oppforet nivell-tregulv med ventilasjon under. Der har jeg ingen problemer. Problemet er i den høyere delen som i dag er betong med billig laminat-klickgulv der jeg vil ha fliser og komfortgulvvarme i stedet.
Min idé var å legge platon helt nederst (muligens markduk under platon for å bli kvitt eventuelle klikkelyder) deretter legge lavtbyggende gulvvarme-plater ferdige med spor og varmeplater, så fliser oppå det. Deretter rundt omkring ventilerte gulvsokler for platonmatten.
De lavtbyggende platene isolerer ikke mye, jeg er bare ute etter komfortvarme og den varmen som går nedover bør varme luftspalten i platonmatten, noe som kanskje til og med bør få i gang litt stigende luftsirkulasjon derunder.
Løsningen bør forhindre innesteng fukt og store varmetap.
Denne bør ikke bygge mer enn 20-30 millimeter pluss fliser. Egentlig er det for mye for meg, men å hakke opp, isolere og støpe ny plate er utelukket.
Vet ikke om denne metoden fungerer, men finner jeg ikke på noen bedre løsning så blir det nok slik.

Fortell gjerne hvordan du deretter gjorde det og hvordan det ble!

Skal begynne med å påpeke at jeg absolutt ikke er noen ekspert på dette. Jeg har hatt lignende funderinger for en del av vår kjeller.

Jeg er veldig skeptisk til å legge så tynt med isolasjon som 20 - 30 mm. Det finnes to aspekter ved å produsere "spillvarme" ned i bakken. Det åpenbare er at det er (veldig) dårlig varmeøkonomi. Men det er også en risiko for økt fuktvandring opp gjennom platen.

Det tok meg en stund å forstå hva som ble ment, men slik jeg har forstått argumentet, så medfører en oppvarming av bakken under huset at fordampningen fra leiren eller hva man har under huset øker på grunn av varmen. Riktignok presses den vanndampen nedover bort fra den "varme" betongplaten. Men hvis du da har tilstøtende rom uten gulvvarme, så øker damptrykket mot platen der og gir en økt fuktvandring. Også om sommeren når gulvvarmen slås av, er bakken under oppvarmet og gir et økt damptrykk opp mot betongplaten.

Om man har fliser i resten av kjelleren bør vel fuktigheten vandre ut gjennom fugene og problemet forsvinne den veien?

Er absolutt ingen ekspert på området heller :). Jeg har tenkt slik i mitt eget tilfelle; Jeg ønsker kun komfortvarme for at flisene ikke skal være kalde å gå på. Det kreves kanskje 3-4 grader varmere enn romtemperaturen for at det skal føles ok. Har man i tillegg en luftspalte (med platon) under gulvvarmeplatene og flisene så får jeg følelsen av at så veldig mye varme ikke kan stikke ned i bunnplaten.

Hvis man har en 10-graders bunnplate og normalt sett har 18 grader som romtemperatur i kjelleren, og deretter med gulvvarmen i stedet har 22 grader i luftspalten - hvor mye ekstra forsvinner da ned i platen? Og om det forsvinner ned varme den veien så har jeg bare i forum etc. sett teoretiske advarsler om det, aldri sett noen som virkelig har fått problemer.

Jeg har også et bad i kjelleren der de som renoverte den på 90-tallet flytsparklet inn en gulv-sløyfe fra radiator-sløyfen (betydelig høyere temp i den) direkte på bunnplaten. Jeg har så vidt jeg vet ingen fuktproblemer i noen rom eller vegger. Derimot forsvinner nok en hel del energi den veien.

Igjen, ingen ekspert på dette. Synes bare at alle advarsler om fuktvandring er generelle og teoretiske.:p

• Liker
stake
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.