Hei!
Holder på å renovere et rom i kjelleren. Setter stålsprosser som senere skal ha OSB-plate og deretter gips. Skal jeg ha vanlig 13mm gips eller renoveringsgips som er 6mm? OSB-platene er 900mm, renoveringsgipsen også, er det da bedre å ta de slik at jeg kan legge skjøtene overlappende? Hva finnes det ellers for fordeler og ulemper med hvilken gips jeg velger?
Holder på å renovere et rom i kjelleren. Setter stålsprosser som senere skal ha OSB-plate og deretter gips. Skal jeg ha vanlig 13mm gips eller renoveringsgips som er 6mm? OSB-platene er 900mm, renoveringsgipsen også, er det da bedre å ta de slik at jeg kan legge skjøtene overlappende? Hva finnes det ellers for fordeler og ulemper med hvilken gips jeg velger?
Renoveringsskivene er lettere å håndtere, men dyrere enn standardskivene. Så vidt jeg vet er det ingenting som gjør at du må ha det ene eller det andre...om det er trøblete å komme ned i kjelleren med tingene, ville jeg ha brukt litt ekstra penger på renoveringsskiver, ellers ville jeg ha valgt standardskiver...standardskiver gir noe bedre brannbeskyttelse, om det er et problem..
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Finnes et gjeng tråder om dette. Tror ikke du skal bruke organiske plater mot yttervegg iaf. Hva du velger for plater avhenger også av hva du har for krav med hensyn til lydisolering og brannklasse. Renoveringsgips er vel ikke til for å bygge vegger av men nettopp bruke for å renovere vegger.
Jeg hadde valgt standardgips, 13mm. Gjorde samme renovering som du i min kjeller for litt over ett år siden.
* 200mm Isodrän utvendig,
* ventilert gulv fra granab,
* 45 stålstendere
* 45 mineralull
* OSB
* Gips
Jeg valgte 13mm gips av følgende grunner: Dels så er stålstendere ikke like stive i konstruksjonen som trestendere, noe som spesielt merkes når du ikke har plater på begge sider av stenderne. En standardplate gir mer stabilitet enn renoveringsgips. Det er alltid en risiko for visse "bokse" lyder eller ekko i en kjeller med stålstendere og minimalt med isolasjon på innsiden. En solidere gipsplate er bedre lydmessig. Det blir mer stabilt å henge opp ting med standardgips+OSB enn med renoveringsgips+OSB.
Skjøtene skal settes overlappende, noe som innebærer at du må kappe den første gipsplaten i to hvis du ikke kappet OSB-platen.
* 200mm Isodrän utvendig,
* ventilert gulv fra granab,
* 45 stålstendere
* 45 mineralull
* OSB
* Gips
Jeg valgte 13mm gips av følgende grunner: Dels så er stålstendere ikke like stive i konstruksjonen som trestendere, noe som spesielt merkes når du ikke har plater på begge sider av stenderne. En standardplate gir mer stabilitet enn renoveringsgips. Det er alltid en risiko for visse "bokse" lyder eller ekko i en kjeller med stålstendere og minimalt med isolasjon på innsiden. En solidere gipsplate er bedre lydmessig. Det blir mer stabilt å henge opp ting med standardgips+OSB enn med renoveringsgips+OSB.
Skjøtene skal settes overlappende, noe som innebærer at du må kappe den første gipsplaten i to hvis du ikke kappet OSB-platen.
Klikk her for å svare