I min lille miniserie om min balkongkonstruksjon så sitter jeg nå med noe der jeg ikke tør å gjette selv og ikke finner noe uttømmende beskrevet noe sted.
Beskrivelse av balkongen:
Balkong i skråning, ca 90kvm, 13 m bred og 6-8 meter dyp avhengig av hvor på huskroppen man måler. Mot bakken ved huskroppen og 3m høy i forkant. Balkongen skal kles rundt om med 2m høy liggende panel for å harmonere med huset. (redusert høyde mot huskroppen selvfølgelig). Spalte mellom panelen og bakken.
Tenkt design av pilarer/stolper:
Markpilar Benders 500mm med justerbare stolpesko. Pilarer forsinket og støpt i bakken. Pilarer i matrise 1600x1800 mm. 90x90 limtredragerstolper. Kryss mellom alle stolper høyere enn ca 1.5 meter. Panelet sitter i bukseseler som i overkant henges i gulvbjelkene og som i underkant avlastes med horisontale 45x95 som festes mot underkant på ytre stolperader. Ytre stolperader sitter ca 200mm innenfor bukseselene.
Så vidt jeg kan forstå, skal pilarene være ok med vertikallasten om man stiller dem på bakkeflater i de gravde hullene. Men hva med justerbare pilarer og den side-/horisontallasten man får pga. panelet? Holder det å kryss-støtte mellom bæringsstolpene og å avlaste horisontalt nær festet som jeg har tenkt?
Det beste er å ha diagonaler i dekkets plan. Har du det kan du hoppe over vertikale diagonaler mellom stolpene. Legg ut en tegning i plan så er det lettere å vise hvordan det passende bør gjøres.
Er det så enkelt å gjøre det riktig Og jeg som hadde tenkt å krysse alle stolpene til jeg kastet opp.
Merk at terrassen er flytende fra huset og er festet bare mot balkongstolpenes nedre del (faste støtter støpt for dem). Pergolaen ("vårten" oppe til høyre ligger tett mot bakken, så der blir det nok ingen avstiving).
Dimensjon på diagonalene? Holder det med f.eks. 45x170 på platen mot undersiden av bjelkene?