Skal bestille en benkeplate til mitt nye kjøkken. Har litt funderinger på hvilket som er det beste materialet?
Jeg vil at platen skal være ripebestandig, tåle væsker og rengjøringsmidler samt tåle varme, slik at man kan sette kjeler på platen uten problem. Hadde marmor før, men det gjør jeg ikke igjen.
Hva er det for forskjell i slitestyrke mellom f.eks. granitt og kvarts eller komposittstein?
Jeg vil at platen skal være ripebestandig, tåle væsker og rengjøringsmidler samt tåle varme, slik at man kan sette kjeler på platen uten problem. Hadde marmor før, men det gjør jeg ikke igjen.
Hva er det for forskjell i slitestyrke mellom f.eks. granitt og kvarts eller komposittstein?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En tre- eller laminatplate ville jeg anbefale.
Tre, helst bøk, er veldig pent å jobbe ved.
Men man må ha løse skjærebrett når man hakker, river og skjærer grønnsaker, kjøtt, brød og annet.
Og når man setter varme panner, kasseroller og ildfaste former bruker man selvfølgelig korkunderlag!
Laminat har lignende egenskaper, men ser naturligvis mer sterilt ut.
En fordel med disse materialene er at de er billige å bytte hvis de begynner å bli slitt og stygge.
I motsetning til marmor og lignende, som graver dype hull i lommeboka.
Tre, helst bøk, er veldig pent å jobbe ved.
Men man må ha løse skjærebrett når man hakker, river og skjærer grønnsaker, kjøtt, brød og annet.
Og når man setter varme panner, kasseroller og ildfaste former bruker man selvfølgelig korkunderlag!
En fordel med disse materialene er at de er billige å bytte hvis de begynner å bli slitt og stygge.
I motsetning til marmor og lignende, som graver dype hull i lommeboka.
Hvordan tenker du ang EGG?????KnockOnWood skrev:
En tre- eller laminatskive ville jeg anbefale.
Tre, helst bøk, er meget vakkert å jobbe ved.
Men man må jo ha løse skjærebrett når man hakker, river og skjærer grønnsaker, kjøtt, brød og annet.
Og når man setter varme panner, gryter og ildfaste former bruker man selvsagt korkunderlag!
En fordel med disse materialene er at de er billige å bytte ut om de begynner å bli slitte og stygge.
I motsetning til marmor og lignende, som graver dype hull i lommeboken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.251 innlegg
Men det er ikke all granitt som tåler hva som helst, noen er mer porøs og kan ta til seg farge. Vi har Blue Pearl (tror vi det er tidligere eiere som har satt inn) og den ser ut til å tåle alt, f.eks. varme ovnsformer, sitronsaft og rødbetesaft, bortsett fra når det falt et tungt og hardt gjenstand fra et overskap, da ble det et hakk i platen (men det synes ikke på grunn av skiftningene i platen). Men man skal ikke skjære direkte på den, det kan bli riper men først og fremst ødelegger man knivene.R RoBo skrev:
Rustfrie vasker tåler alt unntatt veldig varme gjenstander nå for tiden når stålet er tynnere enn før.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Har du fått et eksempel på en slik skive?E Ekudden skrev:
Keramikk er jo mye mer porøst og absorberende enn naturlige steinmaterialer, og blir sikkert stygt/flekkete raskere, om det ikke er spesialbehandlet med diverse overflatefyllende stoffer.
Jeg vet ikke så mye om dem mer enn at jeg har blitt anbefalt keramikk når jeg har mailet og spurtKnockOnWood skrev:
https://www.ballingslov.se/koek/bankskivor-diskbankar/bankskivor/keramik/keramik-beton-silk
Klikk her for å svare