Hei!

Jeg vurderer å bruke mønebjelken med åser til min bod. Boden er 270x506cm og skal ha et platetak, jeg bor i Västmanland så det blir ikke store mengder med snø.
Holder det med en limtrebjelke av dimensjon 66x315mm? Eller trenger jeg å gå opp til 90x315mm? Noen som har innspill her?

Den ofrivillige klåparen skrev:
Svenskt trä har en snurre for dette!

[lenke]
Takk!

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
J JF. skrev:
Takk!
Takke Svenskt trä, Guds gave til oss hjemmefiksere. :)

Hva for bjelke kom snurran frem til?

• Liker
JF.
  • Laddar…
Takk til Svenskt trä, Guds gave til oss hjemmefiksere. :)

Hva for en bjelke kom snurran frem til?
66x315 får man en utnyttelsesgrad på 67% og en deformasjon på 19mm, 90x315 er helt klart bedre, da blir utnyttelsesgraden 46%.

• Liker
Anonymiserad 618974 og 1 annen
  • Laddar…
P
J JF. skrev:
66x315 får man en nyttjandegrad på 67% och en deformasjon på 19mm, 90x315 er helt klart bedre, da blir nyttjandegraden 46%.
Ok, så bra! Noter at det bygger på europeisk byggnorm med svenske tilpasninger, så er det OK ifølge den kan du være trygg på at det er bra nok. :) Ikke minst for en enkel bygning som.en friggebod ofte er.

Kanskje stiller taktäckningen høyere krav (på nedbøyning), men bør fremgå i deres monteringsanvisning hva som trengs.

• Liker
JF.
  • Laddar…
Ok, så bra! Noter at det bygger på Europeisk byggnorm med svenske tilpasninger, så er det OK ifølge den kan du være trygg i at det er bra nok. :) Ikke minst for en enkel bygning som en friggebod oftest er.

Kanskje stiller taktäckningen høyere krav (på nedbøyning), men bør fremgå i deres monteringsanvisning hva som trengs.
Ja 66x315 blir nok bra 👍🏻

Føles som om plåt ikke burde være så følsom for nedbøyning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.