Jag har tidigare byggt altan där jag använt aluminiumstolpar från Wernamo design med genomgående 45x45.
Jag skall nu riva mitt balkongräcke och vill bygga i liknande design, dessa stolpar är dock för klena för balkongen.
Balkongen har redan ingjutna fästbeslag och min lösning jag har i huvudet just nu är 90x90 limträ där jag fräser 25 mm djupa vertikala spår där 45x45 läggs, framför detta sätter jag en 45 regel, också med frästa spår.
I nederkant en 45x170 för att täcka den fula betong-balkongkanten.
Det jag funderar på är risken för fukt i dom frästa spåren, är detta en dum konstruktion ur det avseendet?
Finns det smartare sätt att lösa detta?
Det blir mycke fräsning som kräver stor noggrannhet och eftersom du fräser tvärs fiberriktningen får du massor av ställen där fukten kan suga in.
Ja fräsningen blir det jobb med men det kan jag ta, kan vara kul att vara lite noggrann ibland.
Ja, jag tänkte på fukten men inte fiberriktningen, känns som det blir en dålig lösning vilket jag var rädd för
Har du övervägt att bara skråskruva fast kapade ribbor mellan stolparna?
Ja har tänkt tanken, är orolig för att det kan bli svårt att få ribborna raka med så korta bitar?
Sen kanske infästningen i stolparna inte blir så snygg men man kanske kan fräsa ett spår längs med hela sidan på stolpen så det ser bättre ut.
Ja har tänkt tanken, är orolig för att det kan bli svårt att få ribborna raka med så korta bitar?
Sen kanske infästningen i stolparna inte blir så snygg men man kanske kan fräsa ett spår längs med hela sidan på stolpen så det ser bättre ut.
Inbillar mig att korta ribbor är lättare att få raka än långa.
Då trä är mer levande än alu kommer slarvarna kommer ju synas lite.
Bild från min balkong, men jag tänker inte på skarven när jag ser den, och då är de ändå vitmålat.
Även om du fräser ett hål är risken att du inte har 100%ig passform över alla årstider.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.