Noen som har prøvd såpe eller olje som etterbehandling? Resultat?

Fliser laget med Gjuta fin og expanderbruk, nederst flammige fliser, øverst mer jevne fliser. En håndskrape er plassert på en av flisene.

Nederst 3 biter Gjuta fin.
Øverst 3 biter med expanderbruk.

Gjuta fin ble litt flekkete og ikke like tett.
Expanderbruket ble perfekt!

Slipte lett med våtslipapir 1200 og fikk en veldig fin overflate (vil ikke få frem ballasten)... Nå er det bare å overflatebehandle platene for å se at det blir bra også...
God helg!

• Liker
peppepingvin
  • Laddar…
Bordet er nå klart.
3 bilder som viser bordet under støpingen, etter støping og avformet på plass.

Resultatet ble kjempebra!
Slipt lett med våtslipepapir og gjenstår nå bare å overflatebehandle med oljen...

Bena er i dette tilfelle bukk fra Ikea. Dette bordet laget jeg til en kompis, på det jeg skal lage til meg selv kommer det til å bli sveisede ben i svartstål.

• Betongbord under støping på gulv, omgitt av verktøy og plastbeskyttelse. Inspirasjon fra IKEA, klare for viderebehandling.
  • Bord under støping på plastdekket gulv, omringet av verktøy og en lampe.
  • Bord med grå betongplate, plassert på svarte bukkeben fra Ikea, omgitt av røde stoler. På bordet står flere lysestaker i messing.
  • Liker
KniveN og 1 annen
  • Laddar…
Lekker som bare det! Hva veier bordplaten?

Bra jobba! Flott!
Hva hadde du for armering? Vanlig nett? Tykkelse på plate?
Jeg skal støpe en benkeplate på 3,6 meter og jeg er også nysgjerrig på vekten!
Jeg antar at man må leie en betongvibrator for å få det bra, eller?
Mange spørsmål...

Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/

Hei!

Skiven veier 120 kg. Vi var tre "ungtøkker" i litt over 30-årsalderen og da kunne den håndteres ganske enkelt så lenge man ikke trenger å flytte den altfor langt. Vi støpte direkte i leiligheten for å gjøre det så enkelt som mulig.

Vekten på skiven regner du ut ved å multiplisere volumet med betongens densitet som er 2400 kg/kubikkmeter(2,4 kg/liter).

Jeg brukte 4 stk 12mm armeringsjern i lengderetningen og ca 10 stk bistål som tverrarmering. Disse bandt jeg sammen til et rutenett som kan sees ved siden av formen på et av bildene.

Kjørte med en liten stavvibrator med en rørtjukkelse på ca 25mm som jeg lånte fra jobben. Jeg ville aldri støpe noe uten å vibrere. Selvfølgelig kan det gjøres på flere andre måter, men har man tilgang til en vibrostav eller et vibrobord, er det selvsagt det beste.

Hvis jeg skulle anbefale noe, blir det å bruke ekspanderbruk for dens høye flytsevne samt vibrostav. Å blande billigere betong med mer vann for å få den løsere blir ikke like god sluttprodukt. Å blande billigere betong med riktig mengde vann fungerer selvfølgelig, men krever da i sin tur høyere vibreringsinnsats og riktig utstyr. Ekspanderbruk er veldig enkelt å jobbe med. :)

• Liker
Ribnell
  • Laddar…
Takk for svar!
Ekspanderbetong og vibrasjonsstav blir det!
Armeringsnett har jeg over. Det skal bli gøy!

Niklas Edelström
http://nybyggaranda.se/

Form og armering klar på lørdag. Støpte på søndag. Føltes virkelig bra og alt fløt på. Valgte å gjøre platen 30 mm tykk og armerte med 6 stk langsgående 12mm jern og en haug 40mm bistål som tverrarmering.

Kommer tilbake med flere bilder etter avforming.

• Formen og armeringen klar for støping, med trebord og stålramme på arbeidsbenk. Klar til å støpe betongplate 30 mm tykk.
  • Armeringsjern og formverk på gulv med en person sittende i et verksted, klare for støping. Verktøy og bøtte fylt med diverse gjenstander på gulvet.
Hvor mye og store porer blir det? Kan man bli invitert til en ekstrem nærbilde av sluttresultatet? Hvor tynt kan man støpe? Vurderer å lage en sprutbeskyttelse til kjøkkenet og vil ha den så tynn som mulig.

Hvor tynt kommer an på hvor lavt du kan bygge formen samt hvor stor platen er, da den med økt størrelse blir vanskelig å håndtere uten at den knekker. 1 cm burde ikke være noe som helst problem. Husk å impregnere bare da sprutbeskyttelsen ellers blir veldig flekkete. Kan ta nærbilde i morgen til deg av mine plater, kan på forhånd dog fortelle at det ikke er noen spor av luftporer. Jeg er meget fornøyd.

• En arbeidsbenk i et verksted med verktøy og materialer for å bygge eller renovere, inkludert en ramme og verktøy som bor og skrutrekkere.
  • En nybygget benkeplate av betong i en form med verktøy og materialer rundt, i et rom med et åpent vindu i bakgrunnen.
  • Kjøkkenbenk under oppussing med gråtte benkeplate, delvis installerte hvitevarer og åpen oppbevaring, uten synlige luftporer eller flekker.
  • Kjøkken under renovering med benkeplate av betong på arbeidsbukker, umonterte skap, og uferdig gulv. Peisler fungerer som midlertidig arbeidsbenk.
  • Liker
KniveN
  • Laddar…
Ser virkelig fint ut!!!

Noen nærbilder etter lett våtsliping iht ønske

• Bordsoverflate med tommestokk ved siden av vask etter lett våtslipning.
  • En tommestokk ligger på en grå, glatt overflate etter våtsliping.
Og et bilde etter impregnering.
Klarer vanntesten dvs at vannet forblir på toppen av platen uten å absorberes ned i materialet
Vannperle på impregnert overflate; vannet absorberes ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.