Nederst 3 biter Gjuta fin.
Øverst 3 biter med expanderbruk.
Gjuta fin ble litt flekkete og ikke like tett.
Expanderbruket ble perfekt!
Slipte lett med våtslipapir 1200 og fikk en veldig fin overflate (vil ikke få frem ballasten)... Nå er det bare å overflatebehandle platene for å se at det blir bra også...
God helg!
Bordet er nå klart.
3 bilder som viser bordet under støpingen, etter støping og avformet på plass.
Resultatet ble kjempebra!
Slipt lett med våtslipepapir og gjenstår nå bare å overflatebehandle med oljen...
Bena er i dette tilfelle bukk fra Ikea. Dette bordet laget jeg til en kompis, på det jeg skal lage til meg selv kommer det til å bli sveisede ben i svartstål.
Bra jobba! Flott!
Hva hadde du for armering? Vanlig nett? Tykkelse på plate?
Jeg skal støpe en benkeplate på 3,6 meter og jeg er også nysgjerrig på vekten!
Jeg antar at man må leie en betongvibrator for å få det bra, eller?
Mange spørsmål...
Skiven veier 120 kg. Vi var tre "ungtøkker" i litt over 30-årsalderen og da kunne den håndteres ganske enkelt så lenge man ikke trenger å flytte den altfor langt. Vi støpte direkte i leiligheten for å gjøre det så enkelt som mulig.
Vekten på skiven regner du ut ved å multiplisere volumet med betongens densitet som er 2400 kg/kubikkmeter(2,4 kg/liter).
Jeg brukte 4 stk 12mm armeringsjern i lengderetningen og ca 10 stk bistål som tverrarmering. Disse bandt jeg sammen til et rutenett som kan sees ved siden av formen på et av bildene.
Kjørte med en liten stavvibrator med en rørtjukkelse på ca 25mm som jeg lånte fra jobben. Jeg ville aldri støpe noe uten å vibrere. Selvfølgelig kan det gjøres på flere andre måter, men har man tilgang til en vibrostav eller et vibrobord, er det selvsagt det beste.
Hvis jeg skulle anbefale noe, blir det å bruke ekspanderbruk for dens høye flytsevne samt vibrostav. Å blande billigere betong med mer vann for å få den løsere blir ikke like god sluttprodukt. Å blande billigere betong med riktig mengde vann fungerer selvfølgelig, men krever da i sin tur høyere vibreringsinnsats og riktig utstyr. Ekspanderbruk er veldig enkelt å jobbe med.
Form og armering klar på lørdag. Støpte på søndag. Føltes virkelig bra og alt fløt på. Valgte å gjøre platen 30 mm tykk og armerte med 6 stk langsgående 12mm jern og en haug 40mm bistål som tverrarmering.
Hvor mye og store porer blir det? Kan man bli invitert til en ekstrem nærbilde av sluttresultatet? Hvor tynt kan man støpe? Vurderer å lage en sprutbeskyttelse til kjøkkenet og vil ha den så tynn som mulig.
Hvor tynt kommer an på hvor lavt du kan bygge formen samt hvor stor platen er, da den med økt størrelse blir vanskelig å håndtere uten at den knekker. 1 cm burde ikke være noe som helst problem. Husk å impregnere bare da sprutbeskyttelsen ellers blir veldig flekkete. Kan ta nærbilde i morgen til deg av mine plater, kan på forhånd dog fortelle at det ikke er noen spor av luftporer. Jeg er meget fornøyd.