Vi holder på med å planlegge stallbygging og står fast i valget av materialet til veggene. Mannen min vil gjerne bygge vanlige isolerte trevegger fordi han føler han har kontroll på det (vi har bygget en god del selv før) og det ville også matche de andre bygningene vi har på tomta. Jeg lurer imidlertid på om det ikke ville være bedre å mure i leca som pusses både innvendig og utvendig. Pussede lecavegger tenker jeg er lettstelte i en stall, og man risikerer ikke at en beverbeslektet hest gnager i stykker fasaden (vi kommer til å ha innhegning rundt stallen).

Vi har ikke murt vegger noen gang tidligere, og mens jeg tenker "hvor vanskelig kan det være", ser mannen min for seg at det er et kjempearbeid å få alt rett og på riktig plass. Mitt motsvar er at da får vi heller hente inn fagfolk som kan gjøre det.

Selvfølgelig er sluttresultatet det absolutt viktigste, men samtidig vil vi at byggingen skal gå raskt når vi først setter i gang (venter fortsatt på at en eiendomsregulering skal bli klar og skal søke byggetillatelse så snart vi har bestemt oss for hva vi skal bygge, så prosessen fram til selve byggingen føles uendelig). Kostnaden er selvsagt også en faktor. Trestall kan man jo også kjøpe i form av ferdige veggblokker, og det er et alternativ vi vurderer, men hvordan ville en murt stall stå seg tids- og kostnadsmessig mot en slik løsning?

Har også vurdert en stall i ferdige betongmoduler, men det ble utelukket fordi vi ville trengt å bygge ut innkjøringsveien for i det hele tatt å kunne ta imot leveransen...:surprised:

Det er mange parametere man trenger å tenke på. Har dere tenkt gjennom behovet for isolasjonsgrad (dvs U-verdi)? Har dere lest Jordbruksverkets anbefalinger? Personlig synes jeg at vegger av lecasten burde ha visse fordeler. Enkelte dyr og dyreslag kan være veldig hardhendte. Så er det dette med hygiene og mulighetene for å holde rent. Skal man mure, er lecasten (om den er bred) blant det enkleste man kan gi seg i kast med. Mørtelbøtter, pass og murersnorer letter arbeidet. Men det krever nøyaktighet og tålmodighet, som all bygging.

Takk for svar!

Tanken er en viss isolasjon for å få et triveligere klima inne i stallen, men det vil ikke være en oppvarmet bygning, så isolasjonsgraden trenger absolutt ikke å tilsvare en vegg i en bolig. Hester er definitivt hardhendte dyr, og skal man ha en trebygning, så vil det kreve at alle deler de kan komme til, beskyttes på en eller annen måte, for eksempel dekkes med noe som ikke er så fristende å bite på.

Det høres jo lovende ut at leca-stein er forholdsvis enkelt å bygge med. Jeg ser for meg at omtrent 20 cm bredde på dem kanskje burde holde, regnes de som brede? En nøyaktig byggherre er jeg gift med, litt for nøyaktig til tider kan jeg synes :rofl:, men det er kanskje bra i dette tilfellet da. Tålmodigheten er vel muligens det som svikter (fra min side da).

Claes Sörmland
  • Liker
Mach77777
  • Laddar…
Ja, 20 cm regner jeg som bred. Bare fordi de fleste dyr selv står for varmen, tror mange at dyrestaller ikke trenger å være isolerte. 20 cm lecasten tilsvarer ca 7 cm mineralull, så det er kanskje passe. Steinen bør pusses på begge sider for å bli tett og ikke bli oppholdssted for diverse uønskede skapninger.

• Liker
Ylvalill
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Treveggvegger og plater av fibercement på innsiden kanskje er et alternativ? Veldig robust materiale som tåler fukt.

Type:

[lenke]
Takk for tipset, skal se nærmere på det.

Hei
Selvbygde en stall for noen år siden. Murt veggene med NC-blokker fra https://nystromscement.se (beklager hvis det blir for mye reklame). Der tørrstabler man blokkene og fyller mørtel i kanaler etter hvert. Kunne selv gjøre ca 4-5 skift/dag. Stallen var 7x7 m. Leide nabo med traktor for å få opp bjelker over dør og vindu.
Rødgrunnene ut og innsiden, la en 80 mm vestkustplate utenpå og panel. (passet best i stilen på gården). Pusset innsiden. Pusse er en grisete drittjobb. Så det er mer arbeid enn en ren trevegg. Men isoler fra starten. Ifølge en av modulstallsselgerne jeg snakket med var det vanligste spørsmålet 1 år etter levering av uisolerte stall: "Hvordan isolerer jeg i etterkant?"

U Urban J A skrev:
Hei
Selvbygget en stall for noen år siden. Murte veggene med NC-blokker fra [lenke] (beklager om det er for mye reklame). Der tørrstabler man blokkene og fyller mørtel i kanaler etter hvert. Kunne selv gjøre ca 4-5 skift/dag. Stallen var 7x7 m. Hyrte nabo med traktor for å få opp bjelker over dør og vindu.
Rødgrunnet ut og innsiden, la en 80 mm vestkystplate utenpå og trepanel. (passet best i stilen på gården). Pusset innsiden. Pusse er en grisete drittjobb. Så det er mer arbeid enn en ren trevegg. Men isolere fra begynnelsen. ifølge en av modulstallsleverandørene jeg snakket med var vanlige spørsmålet 1 år etter levering av uisolerte staller: "Hvordan isolerer jeg i etterkant?"
Takk for svar! Skal kikke på den typen blokker også. Har hørt at det kan være litt knotete med all mørtel man skal blande og få ned i kanalene bare, fremfor alt at det blir store mengder. Men det burde jo bli ordentlig stabilt med den typen vegg. Ja, akkurat pussingen er nok det jeg gruer meg mest til om det blir til å mure...

H
Bygde vårt i tre da det føles som et varmere materiale

• Innvendig treverk under konstruksjon, med trevegger og sagflis på gulvet. Et arbeidsbord er delvis montert i et rom med vindu.
  • Innendørs trevegg med metallgitter og et hvitt vindu. Veggene er laget av lyst treverk, som gir et varmt uttrykk.
  • Innvendig del av en trerammebygning med trevegger og et lite vindu med gitter. Gulvet er dekket av sagflis.
  • Liker
Eccoes og 2 andre
  • Laddar…
Hester de gnager på det meste, så jeg ville ikke hatt noe som kan skape problemer for kræken.
En trestendervegg med formplyfa trukket ned over den forhøyede sålen på innsiden er riktig vegg å gå for. Når plyfaen er oppbrukt bytter man den bare. Boksene lages helst av liggende stendere.

Har man ikke gitter mellom boksene kan det være lurt å helbeslå den øverste stenderen med plate for å stoppe gnagingen.

• Liker
Ylvalill
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Bygde vårt i tre da det føles som et varmere materiale
Flott!!

H
Ja vi er fornøyd.
Så langt har ingen gnaget.
Skal kle inn vinduene smyg med vinkeljern er tanken. Det eneste de kan gnage akkurat nå.

• Liker
Ylvalill
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hester de gnager på det meste, så jeg hadde ikke hatt noe som kan forårsake problemer for dyrene. En trevegg med formkryssfiner dratt ned over den forhøyede sokkelen på innsiden er riktig vegg å gå for. Når kryssfineret er utslitt, skiftes det bare ut. Boksene lages helst av liggende lekter.

Har man ikke gitter mellom boksene, kan det være lurt å beslage den øverste lekt med metall for å stoppe gnagingen.
Problemet i vårt tilfelle blir nok hovedsakelig fasaden siden vi planlegger å ha løsdrift (hestene kommer kunne gå inn og ut som de vil) og dermed vil hestene også oppholde seg rett utenfor stallen. Andre områder bør jo kunne løses, tenker jeg. Vet at noen velger platefasade av denne årsak, men det føles ikke som et alternativ av estetiske grunner.

H
Jeg har ikke selv testet men i en løsdrift der vi var så smurte de stolpene med tjære og hadde i sand i tjæren.
Da biter ikke hestene da det gnissler i tennene.

• Liker
Ylvalill
  • Laddar…
Lecablokk anbefales ikke minst et år som i år med rotteinvasjon i mineralullveggene vi har til tross for renhet og mengder av feller. Det vanskelige er ikke muringen men pussingen.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.