6.854 lest ·
23 svar
7k lest
23 svar
Hva skal man gjøre hvis det er en bærende vegg? HJELP!
Side 1 av 2
Vi er på vei til å kjøpe en eierseksjon der vi vil ta ned veggen mellom kjøkken og stue. Det vi lurer på er: Hvordan avgjør man om en vegg er bærende? Og er det umulig å ta ned en vegg som er bærende, eller kan man gjøre det likevel på en eller annen måte? Huset er bygget i 1962 og leiligheten ligger i tredje etasje av fire. Her er en lenke til plantegningen
http://bostad.lanshem.se/Planritnin...CMBoLgh&Title=Länshem Beskrivning&from=Hemnet
Det føles som om det blir langt mellom veggene hvis man tar ned den veggen, betyr det at den burde være bærende?
Håper noen kan hjelpe oss, veldig takknemlig for alle svar vi kan få!
http://bostad.lanshem.se/Planritnin...CMBoLgh&Title=Länshem Beskrivning&from=Hemnet
Det føles som om det blir langt mellom veggene hvis man tar ned den veggen, betyr det at den burde være bærende?
Håper noen kan hjelpe oss, veldig takknemlig for alle svar vi kan få!
1. Boligsameiet har nok tegninger som kan vise om veggen er bærende eller ikke. Trolig er den som sagt det.
2. Det går sannsynligvis å fjerne veggen og avveksle ved å montere inn en eller flere bjelker som tar tyngden som veggen i dag bærer. Dette krever imidlertid byggetillatelse og dere trenger konsulenter som utarbeider en løsning.
3. Dere trenger sannsynligvis tillatelse fra sameiet for å gjøre en slik tiltak.
4. Dere trenger byggetillatelse for å gjøre en slik tiltak.
5. Veggen kan inneholde strøm og vannledninger som betjener andre leiligheter enn deres og som da også trenger å legges om. Dette burde fremgå av tegninger.
6. Tiltaket innebærer kanskje en del forstyrrelser for naboer. Støy, visse inngrep fra deres leiligheter etc.
2. Det går sannsynligvis å fjerne veggen og avveksle ved å montere inn en eller flere bjelker som tar tyngden som veggen i dag bærer. Dette krever imidlertid byggetillatelse og dere trenger konsulenter som utarbeider en løsning.
3. Dere trenger sannsynligvis tillatelse fra sameiet for å gjøre en slik tiltak.
4. Dere trenger byggetillatelse for å gjøre en slik tiltak.
5. Veggen kan inneholde strøm og vannledninger som betjener andre leiligheter enn deres og som da også trenger å legges om. Dette burde fremgå av tegninger.
6. Tiltaket innebærer kanskje en del forstyrrelser for naboer. Støy, visse inngrep fra deres leiligheter etc.
Jeg svarte på grunn av det jeg så på tegningen og mine kunnskaper om bygging fra den tiden.
Det var normalt å ha de tverrgående veggene som lå på mellom 2,5 og 4 meters avstand bærende.
Ofte hadde man 3,6 m som en største spennvidde. Dette av økonomiske årsaker.
Har selv dimensjonert slike bjelkelag en gang i tiden.
Virket å være noe i den stilen på tegningen din.
Det var normalt å ha de tverrgående veggene som lå på mellom 2,5 og 4 meters avstand bærende.
Ofte hadde man 3,6 m som en største spennvidde. Dette av økonomiske årsaker.
Har selv dimensjonert slike bjelkelag en gang i tiden.
Virket å være noe i den stilen på tegningen din.
Ok det høres fornuftig ut. Om vi nå antar at den er bærende, er det da mulig å ta ned hele den veggen likevel? Forstår at det innebærer veldig mye mer jobb men er det mulig og hvordan gjør man da? Hvilken fagperson trenger man å ansette? Snekker? Arkitekt? Hvem kan slikt?
Konstruktør.sanme skrev:
Alt går...
Men forbered deg på at dette blir VELDIG DYRT.
100 kkr er ikke nok hvis man skal få det gjort.
I min anslåelse av kostnaden hadde jeg ikke tatt med at det kunne finnes ledninger! Finnes det slike så blir det enda dyrere.sanme skrev:
Det er selve rivingen og framfor alt avvekslingen med bjelke som blir dyrt.
100kkr synes jeg høres i overkant ut, men det sier jeg uten å vite.
Er den bærende så blir det antageligvis ganske dyrt å fjerne hele veggen. En mindre åpning på 100-160 cm blir kanskje ikke så kostbart, og da risikerer man ikke like mye å støte på installasjoner. For øvrig gir jo planløsningen et inntrykk av at VA antagelig går i kjøkkenveggen mot høyre.
sanme, har du mulighet til å se i leiligheten? Bank på veggen og alle de andre veggene i leiligheten. Ikke-bærende vegger er ofte av lettbetong eller hulstein eller lignende. Vegger som skiller leilighetene er nesten alltid av ekte betong og som oftest bærende, men de vegger i leiligheten som har en annen lyd kan være de som ikke er bærende. Ikke-bærende vegger er vel også ofte tynnere.
Nå avhenger jo alt sånt også av byggeår ...
sanme, har du mulighet til å se i leiligheten? Bank på veggen og alle de andre veggene i leiligheten. Ikke-bærende vegger er ofte av lettbetong eller hulstein eller lignende. Vegger som skiller leilighetene er nesten alltid av ekte betong og som oftest bærende, men de vegger i leiligheten som har en annen lyd kan være de som ikke er bærende. Ikke-bærende vegger er vel også ofte tynnere.
Nå avhenger jo alt sånt også av byggeår ...
Er veggen av lettbetongblokker er den trolig 70 mm tykk. Da er den med største sannsynlighet ikke bærende. Avhengig av hvordan huskroppen ser ut, kan trappehuset og ytterveggene være bærende. Det ville da innebære at i prinsippet alle innervegger kunne plukkes ned. Dog kan det finnes søyler, ofte rektangulære som hjelper til å holde opp bjelkelagene. Er veggen bærende koster det en hel del, akkurat som anaitis har påpekt. Styrets godkjenning trengs også samt byggetillatelse.