4.499 lest ·
26 svar
4k lest
26 svar
Hva er det som varmer mitt gulv?
I et rom har jeg uberettiget varmt gulv, og jeg forstår ikke hvorfor.
Hvis jeg legger noe på gulvet en stund, for eksempel en pute eller en bit kartong, så er gulvet varmt ved berøring når jeg løfter det bort. Som om det var gulvvarme.
Det er ikke gulvvarme, men radiatorer, men de brukes veldig lite siden rommet er husets varmeste. Under rommet er det krypkjeller som ikke er oppvarmet. Bjelkelaget er av lettbetong, og det ukjente er mellom bjelkelag og gulv. Bygget på 60-tallet. Gulvet er massivt tregulv, oljet med en brun kulør og fugemasse i sprekkene. (bilde i neste innlegg) Tror ikke det var ment som et overflatelag, men som et underlag, men tidligere eier slipte, oljet og fuget det.
Da jeg boret ned til krypkjelleren for å trekke kabel, så det ut til å være en avstand på ca. 10 cm mellom gulvet og bjelkelaget. Hvis jeg ikke husker feil, ramlet det ut litt trespon, kunne være spon i bjelkelaget som isolasjon, men det vet jeg ikke, eneste innsikten jeg har hatt i det indre, er gjennom det borehullet. Trespon i bjelkelaget føles rart, siden det er mineralull på kaldloftet over. Men jeg vet ikke om det ble brukt slik på 60-tallet?
Det første jeg tenkte var at det er radiatorrør, men de går i krypkjelleren og rett opp under der radiatorene sitter. Så det er i det minste ikke til de radiatorene som finnes der akkurat nå.
Det er riktignok et behagelig problem at det er varmt på føttene, men huset bruker mye strøm til oppvarming, og jeg går rundt og funderer på hva det er som varmer gulvet. Så jeg ville satt pris på tips her.
Hvis jeg legger noe på gulvet en stund, for eksempel en pute eller en bit kartong, så er gulvet varmt ved berøring når jeg løfter det bort. Som om det var gulvvarme.
Det er ikke gulvvarme, men radiatorer, men de brukes veldig lite siden rommet er husets varmeste. Under rommet er det krypkjeller som ikke er oppvarmet. Bjelkelaget er av lettbetong, og det ukjente er mellom bjelkelag og gulv. Bygget på 60-tallet. Gulvet er massivt tregulv, oljet med en brun kulør og fugemasse i sprekkene. (bilde i neste innlegg) Tror ikke det var ment som et overflatelag, men som et underlag, men tidligere eier slipte, oljet og fuget det.
Da jeg boret ned til krypkjelleren for å trekke kabel, så det ut til å være en avstand på ca. 10 cm mellom gulvet og bjelkelaget. Hvis jeg ikke husker feil, ramlet det ut litt trespon, kunne være spon i bjelkelaget som isolasjon, men det vet jeg ikke, eneste innsikten jeg har hatt i det indre, er gjennom det borehullet. Trespon i bjelkelaget føles rart, siden det er mineralull på kaldloftet over. Men jeg vet ikke om det ble brukt slik på 60-tallet?
Det første jeg tenkte var at det er radiatorrør, men de går i krypkjelleren og rett opp under der radiatorene sitter. Så det er i det minste ikke til de radiatorene som finnes der akkurat nå.
Det er riktignok et behagelig problem at det er varmt på føttene, men huset bruker mye strøm til oppvarming, og jeg går rundt og funderer på hva det er som varmer gulvet. Så jeg ville satt pris på tips her.
Er hele gulvet like varmt eller bare deler av gulvet? Hvis hele gulvet er varmt, så må det vel være en form for gulvvarme? Med mindre det er et kjelerom under med en oljebrenner eller lignende som varmer opp rommet under.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 885 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 885 innlegg
Kunne loftet være uisolert, slik at original kutterspån der er byttet ut med mineralull? Men fortsatt i dette bjelkelaget? (Jeg hadde kutterspån på loftet og steinull i bjelkelaget i hus fra 1965) Kutterspån som isolering er så vidt jeg vet ingenting overraskende frem til 1960-tallet.
Er hele gulvet varmt eller bare en halvmeter stripe? Det kunne vært litt forskjellige legginger av rørene til radiatorene. Eller er du sikker på at det er oppstikk til hver fra krypkjelleren?
Ingen varmtvannsledning frem til kjøkken eller bad som kan ligge der?
Er hele gulvet varmt eller bare en halvmeter stripe? Det kunne vært litt forskjellige legginger av rørene til radiatorene. Eller er du sikker på at det er oppstikk til hver fra krypkjelleren?
Ingen varmtvannsledning frem til kjøkken eller bad som kan ligge der?
Altså, det er ikke sånn at gulvet er varmt for føttene, som gulvvarme føles på steinbelegging. Det er alltid nøytralt. Men rommet i seg selv har alltid bra temperatur, til tross for at radiatorene ikke ser ut til å jobbe så hardt.Ludde Jakobsson skrev:
Jeg merker bare varmen på gulvet når jeg har lagt noe isolerende på det og så flytter det bort. Så jeg vet ikke om det er akkurat overalt, men definitivt på flere steder. (Total gulvflate er ca 25 kvm)
Bare krypkjeller under. Noen desimeter og fjell derunder. "Uutgravd" stod det på plantegningen, men "uutSprengt" ville nok vært mer korrekt.
Det er mulig at loftet er gjort. Vet ikke.Karrock skrev:
Kan loftet være uten isolasjon, slik at den originale kutterspånen der er byttet ut med mineralull? Men fortsatt i denne bjelkelaget? (Jeg hadde kutterspån på loftet og steinull i bjelkelaget i hus fra 1965) Kutterspån som isolasjon er så vidt jeg vet ikke overraskende frem til 1960-tallet.
Er hele gulvet varmt eller bare en halvmeter stripe? Det kunne vært litt forskjellige legginger av rørene til radiatorene. Eller mener du deg sikker på at det er oppstikk til hver fra krypkjelleren?
Ingen varmtvannsledning fram til kjøkken eller bad heller som kan ligge der?
Rør går definitivt opp der radiatorene sitter, det ser jeg tydelig fra krypkjelleren. Men det betyr ikke at det ikke kan finnes noen andre rør som går i bjelkelaget, det gjør det i resten av huset (som er bygd på 40-tallet). Men jeg forstår ikke hvorfor det skulle være andre rør der med sirkulasjon i. De kan ikke gå videre til noe annet rom, dette er på gavlen.
Samme sak med varmtvannsrør til bad, det går i krypkjelleren.
Var det vanlig at man dro rør mellom bjelkelag og gulv på 60-tallet?
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Morsomt fenomen. Jeg kommer til å tenke på Oklo, at du av en eller annen grunn skulle komme til å ha huset ditt bygget på en naturlig kjernefysisk reaktor men det er vel en smule søkt... men visst vi har en del uran i den svenske berggrunnen 
Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 885 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 885 innlegg
Akkurat, det er så mye uran i lettbetongdekket at primærproduktet er varme, snarere enn radonH Harald Blåtumme skrev:
Det er ikke en slik morsom elslynge? Det skulle jo i så fall forklare hvorfor du synes at det går med mye strøm?
Vanligst var vel at de gikk akkurat i ytterkanten av gulvene mot ytterveggene men det kan jo finnes varianter. På begynnelsen av 70-tallet var det ikke helt uvanlig, vet dog ikke om det forekom allerede på 60-tallet.
Vanligst var vel at de gikk akkurat i ytterkanten av gulvene mot ytterveggene men det kan jo finnes varianter. På begynnelsen av 70-tallet var det ikke helt uvanlig, vet dog ikke om det forekom allerede på 60-tallet.
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Mitt gamle hus fra 66 hadde elementer i hele huset pluss vannbåren gulvvarme i 2 rom som ikke syntes noe sted.Jiji skrev:
Det är inte en sådan der morsom elslynge? Det ville jo i så fall forklare hvorfor du synes at det går mye strøm?
Vanligst var vel at de gikk rett i ytterkanten av gulvene mot ytterveggene, men det kan jo finnes varianter. På begynnelsen av 70-tallet var det ikke helt uvanlig, vet dog ikke om det forekom allerede på 60-tallet.
Ingen styring eller noen form for termostat, men gikk direkte på sirkulasjonen.
Ene var det store badet der oppe, og det andre rommet var kjellerstuen i kjelleren.
Begge hadde da både elementer og gulvvarme.
Oi. Jeg håper virkelig at det ikke er noen varmekabel.Jiji skrev:
Det er ikke en sånn der morsom varmekabel? Det ville jo i så fall forklare hvorfor du synes at det går med mye strøm? Vanligst var vel at de gikk akkurat i ytterkanten av gulvene mot ytterveggene, men det kan jo finnes varianter. På begynnelsen av 70-tallet var det ikke helt uvanlig, vet dog ikke om det forekom allerede på 60-tallet.
Tror ikke det, for strømforbruket i husholdningen er ikke så uforklarlig høyt. Jeg har måler på LVVP så jeg vet at den bruker mye til radiatorer og vv.
Ser heller ingen indikasjoner på at det finnes noen elektriske ledninger i bjelkelaget. Varmen er definitivt i midten av rommet også og ikke bare ute ved veggene.
Men jeg kan ikke avfeie det helt heller. Så jeg skal ha det i tankene om jeg lager et synshull ned i gulvet.
Rart bygget, men det ville jo forklare litt av hvert. Det er ikke umulig at rørene gjør en avstikker på veien opp fra krypkjelleren til radiatorene.A Argastesnickaren skrev:Mitt gamle hus fra 66 hadde elementer i hele huset pluss vannbåren gulvvarme i 2 rom som ikke syntes noen steder.
Ingen styring eller noen form for termostat, men gikk direkte på sirkulasjonen.
Det ene var det store badet der oppe og det andre rommet var kjellerstuen.
Begge hadde da både elementer og gulvvarme.
Egentlig skulle jeg ønske å rive opp gulvet, isolere og legge gulvvarme. Men det er litt for stort prosjekt akkurat nå. Jeg tar det ”neste runde i huset”.
Det kan ikke være varmerør støpt inn i platen/bjelkelaget da?
Det forekom faktisk "gulvvarme" allerede på 40-50-tallet, selv om det var veldig uvanlig. Jernrør. Har sett det i håndbøker fra den tiden.
Radiatorene kan ha vært et supplement for den tidens litt dårligere isolasjonsklasse på vinduer.
Ellers kan det være rør som går gjennom til noe, eller er hele gulvet varmt?
Det forekom faktisk "gulvvarme" allerede på 40-50-tallet, selv om det var veldig uvanlig. Jernrør. Har sett det i håndbøker fra den tiden.
Radiatorene kan ha vært et supplement for den tidens litt dårligere isolasjonsklasse på vinduer.
Ellers kan det være rør som går gjennom til noe, eller er hele gulvet varmt?