8.125 lest ·
6 svar
8k lest
6 svar
utvide teglesteinsveggen innendørs med hjelp av fusktegl
Hei!
Vi bor i en leilighet fra 1904 og har nettopp revet flisene på vårt kjøkken. Derunder fant vi en teglmuren som vi nå vil ta frem. Vi har et L-formet kjøkken og den lange delen av "L-en" har teglmuren bak som skal tas frem og males hvit. Bak den korte "L-delen" er det imidlertid en trevegg. I dag hadde vi en håndverker her som foreslo to alternativer:
1. Der teglmuren mangler skaper han falsk tegl av gips som males hvit på samme måte som originalteglet
2. Der teglmuren mangler lager han en hvit slett pusset overflate
Spørsmålet er nå, hva tror dere blir penest? Er det mulig å "gjenskape" tegl eller vil man kunne se hva som er originalt og hva som er falskt?
Tusen takk for hjelpen!
Vi bor i en leilighet fra 1904 og har nettopp revet flisene på vårt kjøkken. Derunder fant vi en teglmuren som vi nå vil ta frem. Vi har et L-formet kjøkken og den lange delen av "L-en" har teglmuren bak som skal tas frem og males hvit. Bak den korte "L-delen" er det imidlertid en trevegg. I dag hadde vi en håndverker her som foreslo to alternativer:
1. Der teglmuren mangler skaper han falsk tegl av gips som males hvit på samme måte som originalteglet
2. Der teglmuren mangler lager han en hvit slett pusset overflate
Spørsmålet er nå, hva tror dere blir penest? Er det mulig å "gjenskape" tegl eller vil man kunne se hva som er originalt og hva som er falskt?
Tusen takk for hjelpen!
Det er klart at det kommer til å synes, men det kommer jo an på hvor nøye dere er og hvor mye dere deretter skjuler "fuskteglet" med hyller, håndklekroker osv. Det føles som dere burde vurdere å fjerne treveggen helt og sette inn ordentlig tegl istedenfor. Det er klart at det blir dyrere og tar litt lengre tid, men det blir på den annen side en ordentlig vegg. Sjekk bare at gulvet tåler vekten av en vegg av "halvtegl" eller "enkeltegl". Det er klart at en snekker foreslår fusktegl. Sjekk hva en murer ville foreslå.
Fotnote: jeg er allergisk mot fuskløsninger.
Fotnote: jeg er allergisk mot fuskløsninger.
Jeg tror at du vil se forskjell på den gamle og nye teglveggen selv om du murer opp en ny vegg.Tokyoboy skrev:
Jeg ville gått for alternativ 2, men ikke anstrengt meg for å gjøre den glatt, mer grovpussede den.
Det finnes juksetegl og det finnes virkelig juksetegl. Den vanligste jukseteglen er ferdige plater man kjøper på byggevarehus og de ser man med en gang at ikke er ekte. Da jeg murt vårt kjøkken, kontaktet jeg en gjenoppbyggingsdepot. De hadde alle typer ekte tegl som var tatt vare på fra gamle bygninger på lager som de kløv opp i 20mm tykke biter. Deretter murte jeg opp dem med fix og fug. Skal du da male dem blir det med all sannsynlighet lik den eksisterende veggen. Er også billigere enn å kjøpe juksetegl i form av plater og det går raskt å få opp.
Klikk her for å svare