Har bygd på et eksisterende modulhus fra 1981 og skal gjøre gamle ytterdøråpningen bredere, ca. 1,9 m i stedet for nåværende 1 m. Har tegnet inn omtrent hvor bred åpningen blir på det første bildet.

Jeg har funnet https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-12-planshus/ for å beregne dimensjoner, men det er jo for en helt ny åpning, jeg har jo allerede en meter. Min tanke er å ha doble bærere, en på innsiden og en på utsiden som ligger an mot 45x45 på den liggende masonittregelen. Jeg kan jo alltid ta i ordentlig og bruke dobbelt så mye som beregningen anbefaler. Helst vil jeg ikke ha bæreren høyere enn 195 for å få opp høyden i åpningen litt. Hvordan skal jeg tenke? Jeg tenker at siden veggen allerede er sterk nok for en 1 m åpning, trenger jeg ikke ha like mye som beregningen foreslår, eller tenker jeg feil da?

Huset er bygd med masonittbjelker, på bildet sees (1) liggende masonittbjelke, (2) innertak, (3) stående masonittbjelke (250 mm, bilde 1 nedre 45x45 og bilde 2 øvre 45x45), (4) gulvspån og etter det vet jeg ikke nøyaktig hvordan det er bygd, det ser ut til å være kryssfiner som kommer i neste "lag". Takstolene er lettvektstakstoler og hvordan/hvor de hviler på veggen vet jeg ikke nøyaktig.

Byggprosjekt med plastdekket åpning i vegg, med piler som peker på ulike konstruksjonsdeler, inkludert masonittbjelker og takstøtter. Bilde av en del av en veggstruktur med markeringer for liggende masonitbalk, stående masonitbalk, innertak og gulvplater i treverk.

Det trengs noen tegninger for at man skal kunne se hvilke laster som er aktuelle, både fra bjelkelaget og fra taket. Planer og seksjon er minimum. Har du også opplysninger om hvilke masonitbjelker som er brukt (ikke bare mål, men også type/kvalitet) er det bra. Om jeg forstår riktig så ligger en bjelke som hammarband rundt om. Har du flaks så kanskje den bjelken klarer oppgaven alternativt at du må prute ned dine krav noen centimeter. Masonitbjelker tar ganske stor last.

OK, skal lete gjennom papirene og se om det finnes flere detaljer. Har tverrsnitts-tegninger på hvordan mellomgulvet ser ut i "midten" av huset der det er en "skjøt" mellom delene.

Det bør jo være de samme bjelkene der som i ytterkant (kan jo aldri vite sikkert), kommer tilbake.

Finner dessverre ingen mer detaljerte tegninger på taket og bjelkelaget. De tegningene jeg har er for de byggemomentene som ble utført på stedet. Der finnes tverrsnitt ved skjøten mellom halvdelene, og der er det to parallelle masonittbjelker med 5 mm tykk plate og 45x45 lekter (45x250). Vet ikke om det står to på ytterveggen også eller om det bare er en. Men det stemmer at det er en liggende masonittbjelke som toppsvill (45x200).

Siden jeg ikke vet nøyaktig hvordan det ser ut, kommer jeg til å følge hva beregningsmalen sier og slenge dit 2 stk 56x225 (indre og ytre) på 2 par 90x90 stolper. En 56x225 var mer enn tilstrekkelig, men om det står to masonittbjelker i ytterkanten på toppsvillen, så får begge sider støtte på samme måte som nå. Da kan det ikke gå galt :)

Jeg pleier å tenke likt. Er man usikker på lastene og på hvordan man bør dimensjonere, så tar man inn med god margin.
Dobbelt limtre som i ditt tilfelle ville jeg følt meg virkelig trygg med.

Å regne ut nøyaktig hvordan man minimum trenger å dimensjonere tar tid og koster penger om man ikke kan regne selv, så det blir oftest billigere å dimensjonere solid istedenfor hvis vi snakker enkonstruksjon.

Lasten øker deretter i kvadrat på bjelkelengden, så 2m gir antagelig rundt firedobbelt lasten!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.