Hei,

På kjøkkenet har vi en terrassedør i standardformat (glass i øvre del) som slipper inn sol akkurat der man står og lager mat. Nå vil vi håndtere dette, og første tanken er selvfølgelig persienne på innsiden. Men dette innebærer at varmen fortsatt kommer inn på kjøkkenet.

traryd_genuin_fd_0395-750x750.jpg

Har dere forslag til hvordan man kan løse problemet? Kanskje har dere selv gjort noe lignende?

Solbeskyttelsesfilm, snakk med en glassmester. Bør koste 1500-2000:-/m2 inkl. montering

Med vennlig hilsen, fremax

fremax fremax skrev:
Solskjermingsfilm, snakk med en glassmester. Bør koste 1500-2000:-/m2 inkl montering

Ja, slik kan man jo selv sette opp relativt enkelt men problemet er at man får ikke mulighet til å regulere lysinnslippet. Noen ganger vil man jo faktisk ha inn lyset :)

Finnes i dag veldig lyse filmer som påvirker lysinnslippet ekstremt lite. Ellers er det markise som gjelder. Har også en bekjent som kjøpte en røykfarget plast som kan klikkes fast ved behov.
Vil du koste på så finnes glass med justerbar gjennomsyn som du styrer elektrisk 15,000+ ;) ...

Finnes det noen magisk beskyttelsesfilm som man enkelt monterer selv som reduserer varmestrålingen, knapt reduserer lysinnslippet og helst også gir noe sikkerhetsbeskyttelse? Prøvde å finne, men litt vanskelig å google synes jeg.

P Pettttter skrev:
Finnes det noen magisk beskyttelsesfilm som man enkelt monterer selv som reduserer varmeinnstrålingen, knapt reduserer lysinnslippet og helst også gir en viss sikkerhetsbeskyttelse? Forsøkte å finne, men litt vrient å google dette området synes jeg.
Jeg har hørt et sted at en av biltemas skal fungere for formålet (https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769). Jeg har vært fristet til å teste selv, men ikke kommet så langt ennå.

P Pettttter skrev:
Finnes det noen magisk beskyttelsesfilm som man enkelt monterer selv som reduserer varmestrålingen, knapt reduserer lysinnslippet og helst også gir en viss sikkerhetsbeskyttelse? Prøvde å finne, men litt vanskelig å søke etter synes jeg.
Nei, du må velge en . Det der med kaken igjen ;)
Jo mørkere film, jo bedre varmeskydd. Sikkerhetsfilm er egen kategori.

//Fremax

T term skrev:
Jeg har hørt et sted at en av biltemas skal funke for formålet ([lenke]). Jeg har vært på nippen til å teste selv, men ikke kommet til skritt ennå.
15% lysgjennomslipp høres vanskelig ut. Lurer på om det stemmer for da blir det jo skikkelig mørkt.

Satse på en ekte film... tro meg.

fremax fremax skrev:
Nei, du får velge en. Det der med kaken igjen ;)
Jo mørkere film, jo bedre varmeskjerming. Sikkerhetsfilm er egen kategori.

//Fremax
Hvilke er best på markedet når det gjelder kvoten lysgjennomslipp/varmereduksjon?

Sjekk med Solar Guard, solfilmsgruppen (Johnsson Window Films) der har du kvalitetsfilmer. De har ca 20-30 forskjellige å velge mellom avhengig av hva du er ute etter effektmessig, prismessig, farge Mm...

Har kommet frem til at det trolig holder med persienne på innsiden. Det må imidlertid være en spesiell type som holder seg på plass hele veien ned.

Vi har noen på jobben som kunne fungere her også, men de virker ikke så lett å finne. Selve persiennen er i en eller annen form for stoff, men likevel relativt stiv. Manøvreringen skjer ved at man tar tak i 2 plastklaffer som sitter nederst på gardinen og drar den opp eller ned. I tillegg til at det sitter en holder øverst og en skinne nederst, er det også skinner på sidene som guider persiennen slik at den ikke blafrer ut. Det ser ut til å sitte 1 bånd i hver side fra toppen ned til bunnen. Noen som vet hva dette er for persienne?

Plisségardin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.