For vårt soveromsprosjekt har jeg kjøpt denne plata fra Bauhaus.
På grunn av nedenfor informasjon trodde jeg at det var en plate laget av MDF og Eik, men det stemmer ikke, fineren sitter på en gummimatte.
Jeg hadde blant annet tenkt å kle inn sengen i henhold til nedenfor bilde:
Tror dere det er mulig å få til dette likevel? Hvordan skjøter man utvendige hjørner?
Hadde det vært MDF så hadde jeg gjæret (skåret på snei 45 grader) med bordsagen. Men det føles litt risikabelt med akustikkmaterialet. Blir det ikke helt jevnt får man jo glipper i fineren. Hva tror dere?
Jeg heller i stedet mot følgende alternativ, hvor man skjærer bort akustikkmaterialet helt ned til fineren 10mm i bredde og dermed får til en skjøt. Tror jo det kan fungere?
Tror det er vanskelig å finne noe som matcher i finish, har holdt på å eksperimentere hjemme med trebeis og ulike oljer for å matche andre tredetaljer med hverandre og det er ikke lett å få lignende nyanser og selv mindre skiftninger stikker ut ganske mye.
Man kanskje skulle prøve 45-graders kapping, men da gjelder det jo at "rammen" rundt sengen er helt rett, og det kommer den jo ikke være på millimeteren om jeg bygger den av typ 45x45. Vanskelig... Så vet jeg ikke hvor ille eventuelle glipper blir i hjørnene, men kan jo så klart forbedre dem med trefarget sparkel om det bare gjelder noen enkel mm der det glipper litt.
Jeg tror at en skjøt der man har skåret bort akustikkplaten fra finéret er mest tilgivende. Men den konstruksjonen jeg tenker meg skulle ha to synlige ytterhjørner. Det blir jo til sammen ca. (2m+2m+2m)*2=12 løpemeter panel hvor jeg må skjære bort en akkurat remse om 10mm akustikkpanel. Det kan jo ta mange timer om det er vanskelig å få den til å løsne fra finéret. Jeg vet heller ikke hvor stor risiko det er å komme til å skjære gjennom finéret.
Bare så jeg ikke lurer noen — det var jo visst MDF under finéret.
Bar inn en masse vanlige akustikkplater med ribber og disse platene på samme tid og de føltes like slappe og MDF-en er svartmalt — men det er MDF og det skal ikke være noe problem å kappe disse med en skarp 45-graders kant. 😅
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.