Holder på med å prøve å få til en takinnfelt kjøkkenvifte. Har et par alternativer:
* Forskytte den innfelte kuppelen i forhold til platetoppen.
* Bygge en boks for å få ned hele pakken.
* Lage et utspar i underrammen for å få til noe pent.

Det siste alternativet har jeg ikke helt sett som et alternativ, men begynte å se på kreftene og det er kanskje likevel mulig å lage et utspar. Det som trengs er å justere ut en 45x220 med 55mm over en strekning på 285mm. Ville det være mulig med eventuell forsterkning på noen måte??
* Takstolen bæres av en mønebjelke.
* Ovenpå underrammene ligger det skruelimt gulvspon.
 
  • Byggetegning av takstol med markering for et urtag, inkludert mål og belastningsberegninger.
Rent prinsipielt sett så er det blant det mest uegnede du kan gjøre på en gulvbjelke, å sage ut den i underkant midt på spennet. Om du kommer til er det mulig å forsterke bjelken slik at det kompenserer for utkuttingen, f.eks. ved å skruelim på lekter på toppen på begge sider. I tillegg bør utkuttingsstedet rikelig dekkes med skruelimet kryssfiner på begge sider for å forhindre sprekker. Spørsmålet er om det er verdt bryet?
 
Jo fullt medveten om at det ikke er noe man gjør i første omgang, derfor har det ikke tidligere vært et alternativ. Kommer til bjelkene så det er ingen problemer å forsterke på alle mulige måter. Men som du skriver er det nok ikke verdt bryet. Får bygge en boks under i stedet. Føles tryggere. :) så slipper jeg å gå og bekymre meg i fremtiden for min uthullede gulvbjelke..
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.