..så havnet man ved tegnebordet igjen for å sjekke og regne på hvor mye ytterveggen på etasje 1 påvirkes av at jeg reduserer den bærende plankveggen (75 mm tykk) med 23% ved sentrert punkt. Kommer ikke til å inspisere ved takfoten i kjelleren, noe som føles mindre bra siden belastningen vil øke på svillen på den gjenværende veggbiten. Ingen fare med opplaget uansett, da veggen der er støpt forsterket med 16 og 10 mm armeringsjern og 400 mm betong.
Øker bredden på samtlige vinduer fra 1000mm til 1360mm og bytter vekselsbjelke av tre til ståldrager for å få inn vinduer med høyere bygghøyde. Å oversette kärnvirke 3"x6" til en passende tilsvarende ståldrager med hjelp av tabeller føles ikke pålitelig pga. alle faktorene som påvirker og har blitt diskutert mange ganger tidligere. Dog kan man fra plasserthenyn få frem at maks dragerhøyde får være 70mm, noe som gjør det hele litt vrient siden HEA og HEB kommer i minste høyde 100mm. UNP eller nå UPE finnes riktignok i høyde 80mm.
Spørsmålet er mer rundt overslagsberegning om en HEB100 på L1400 mm i samtlige belastningsfall lever opp til en 3"x6" L1080 mm der opplaget er 75 dypt og 20mm langt på begge sider?
Ordentlig bjelkelag(tyngre gulv), rørlig last ca 200kg/m2. Belastning fra gulv vind(A) utover belastning fra gulv overetasje(B) og tak. Det er 3" plankvegg. CC 1000mm takstoler samt platetak. 4,2m til oppleggspunkt hjertevegg.
Spørsmålet er mer rundt overslagsberegning om en HEB100 på L1400 mm i samtlige belastningsfall lever opp til en 3"x6" L1080 mm der opplaget er 75 dypt og 20mm langt på begge sider?
Samtlige belastningsfall er det nok ingen som orker å hjelpe deg med Men jeg har sjekket litt raskt på dette for deg, og hvis man regner på utbredt last, så bøyer en HEB100 ca. 35% av hva en 3"x6" gjør på de lengdene du har angitt.
Samtlige belastningsfall er det nok ingen som orker hjelpe deg med Men jeg har sett litt raskt på dette for deg, og hvis man regner på utbredt last så bøyer en HEB100 ca. 35% av hva en 3"x6" gjør på de lengdene du har angitt.
Takk mdab. Jeg fikk straks mer nedbøyning enn 35%, men da føles det som om jeg har regnet riktig.