Hei, jeg er i gang med baderomsrenovering/ombygging i en borettslagsleilighet i et hus fra århundreskiftet (1905). Jeg har nå fullstendig fjernet det gamle. Renset i gulvet for å se på mulighetene for å få ned avløpsrørene litt, slik at vi slipper å ha et bad med stor terskel (som det var tidligere). Vi kommer ikke til å røre borettslagets stammeledning og denne ligger i en slik høyde at et utskjæring i form av sirkulær utskjæring midt på bjelken ikke er aktuelt da det ville resultert i bakfall.
Mitt spørsmål er, kan man gjøre et mindre utskjæring i overkant og nøye seg med å forsterke med kryssfiner på sidene? For meg føles det ugreit å lage utskjæring i overkant i stedet for sirkulær, men det kanskje fungerer?
Mitt spørsmål er, kan man gjøre et mindre utskjæring i overkant og nøye seg med å forsterke med kryssfiner på sidene? For meg føles det ugreit å lage utskjæring i overkant i stedet for sirkulær, men det kanskje fungerer?
Elektronikkentusiast
· Västra Götaland
· 671 innlegg
Du kan jo alltid forsterke med limskrudd regel under for eksempel 70 eller 90 regel hva som får plass under på begge sider. Du limskrur altså langsmed på begge sider av utskjæringen.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Ja du. Bjelkelaget er en del av huset og det skal du ikke gi deg på hur som helst. Det går sikkert an å både bore og sage i bjelkene i en eller annen omfang.
Men for å være safe så bør du nok sørge for å ikke gjøre skade på konstruksjonen uten å ha svart på hvitt at det fungerer.
Men for å være safe så bør du nok sørge for å ikke gjøre skade på konstruksjonen uten å ha svart på hvitt at det fungerer.
Som jeg har forstått det, så trenger man å hente inn en konstruktør for å få en form for "sertifikat"? Jeg er selv ingeniør, så jeg er jo vant til å kunne beregne lasttilfeller og bjelker, men jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man skal kunne gjøre det på et hus fra 1905 hvor antagelig alle former for konstruksjonstegninger ikke eksisterer.
I mine øyne skal man i så fall gå ut ifra at bjelkens bæreevne, bøyningsstivhet og ev. vridningsstivhet må forsterkes på en slik måte at den etter inngrep er like god eller bedre i alle disse faktorene.
I mine øyne skal man i så fall gå ut ifra at bjelkens bæreevne, bøyningsstivhet og ev. vridningsstivhet må forsterkes på en slik måte at den etter inngrep er like god eller bedre i alle disse faktorene.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
det er formodentlig ingen fare rent spontant. Men de har jo engang i tiden unnlatt å felle inn avløpet i bjelkelaget. Formodentlig for å slippe å gjette.S senegym skrev:Som jeg har forstått det da så trenger man å ta inn en konstruktør for da gir de noen form for "intyg"? Jeg er selv ingenjör så er jo vant til å kunne beregne lastfall og bjelker men jeg har litt vanskeligheter med å forstå hvordan man skal kunne gjøre det på et hus fra 1905 der antagelig alle former av evt konstruksjonstegninger er ikke-eksisterende.
I mine øyne så skal man jo i så fall utgå fra at bjelkens bæreevne, bøyestivhet og evt. vriestivhet må forsterkes på en slik måte at etter inngrep den er lik eller mer i alle disse faktorene.
Sist redigert:
Klikk her for å svare



