Hei, jeg er i gang med baderomsrenovering/ombygging i en borettslagsleilighet i et hus fra århundreskiftet (1905). Jeg har nå fullstendig fjernet det gamle. Renset i gulvet for å se på mulighetene for å få ned avløpsrørene litt, slik at vi slipper å ha et bad med stor terskel (som det var tidligere). Vi kommer ikke til å røre borettslagets stammeledning og denne ligger i en slik høyde at et utskjæring i form av sirkulær utskjæring midt på bjelken ikke er aktuelt da det ville resultert i bakfall.

Mitt spørsmål er, kan man gjøre et mindre utskjæring i overkant og nøye seg med å forsterke med kryssfiner på sidene? For meg føles det ugreit å lage utskjæring i overkant i stedet for sirkulær, men det kanskje fungerer?
 
  • Rørninstallasjon under renovering, med et måleverktøy ved siden av, viser mulighet for justering av avløpsrør i et gammelt bad med fjernet gulv.
  • Avløpsrør under renovering i gammelt hus med synlig målebånd mot bjelke, omgitt av murstein og rør som skal justeres for bedre avløp.
  • Renovering av badrum fra 1905 med synlige avløpsrør og treverk i gulvet, viser rivningsarbeid og byggeplass med rusk.
  • Baderomsrenovering med synlige rør og gulvbjelker, verktøy og bygningsmateriale. Person står og ser ned på det åpne gulvet.
Kjør med fogsvansen en bit og se om de nyper...
Nei, tull til side. Jeg forstår at du grubler.
22 mm kryssfiner, lim og dra med gjennomgående gjengestang kanskje.
 
Du kan jo alltid forsterke med limskrudd regel under for eksempel 70 eller 90 regel hva som får plass under på begge sider. Du limskrur altså langsmed på begge sider av utskjæringen.
 
Ja det jeg vil gjøre også men er det todkänt også ved utsparing i overkant og ikke ved hulltaking?
 
Ja du. Bjelkelaget er en del av huset og det skal du ikke gi deg på hur som helst. Det går sikkert an å både bore og sage i bjelkene i en eller annen omfang.
Men for å være safe så bør du nok sørge for å ikke gjøre skade på konstruksjonen uten å ha svart på hvitt at det fungerer.
 
Som jeg har forstått det, så trenger man å hente inn en konstruktør for å få en form for "sertifikat"? Jeg er selv ingeniør, så jeg er jo vant til å kunne beregne lasttilfeller og bjelker, men jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man skal kunne gjøre det på et hus fra 1905 hvor antagelig alle former for konstruksjonstegninger ikke eksisterer.
I mine øyne skal man i så fall gå ut ifra at bjelkens bæreevne, bøyningsstivhet og ev. vridningsstivhet må forsterkes på en slik måte at den etter inngrep er like god eller bedre i alle disse faktorene.
 
S senegym skrev:
Som jeg har forstått det da så trenger man å ta inn en konstruktør for da gir de noen form for "intyg"? Jeg er selv ingenjör så er jo vant til å kunne beregne lastfall og bjelker men jeg har litt vanskeligheter med å forstå hvordan man skal kunne gjøre det på et hus fra 1905 der antagelig alle former av evt konstruksjonstegninger er ikke-eksisterende.
I mine øyne så skal man jo i så fall utgå fra at bjelkens bæreevne, bøyestivhet og evt. vriestivhet må forsterkes på en slik måte at etter inngrep den er lik eller mer i alle disse faktorene.
det er formodentlig ingen fare rent spontant. Men de har jo engang i tiden unnlatt å felle inn avløpet i bjelkelaget. Formodentlig for å slippe å gjette.
 
Sist redigert:
  • Liker
senegym
  • Laddar…
Jeg kan også nevne at den gamle installasjonen nok var mer: løs det så vi har en do med dusjmulighet, for rimelige penger mer enn: løs dette så pent det går så vi får et bra praktisk bad.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.