[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Øverste trappeplanet lekker og det er betongen som er utett. Under dette finnes krypkjelleren og den er her ikke isolert, så man ser lett at betongen er våt/fuktig på undersiden og tilgrensende trevirke (bjelker) tydelig fuktskadet. Det eneste jeg har kunnet komme på for å forhindre fortsatt fuktinntrengning er å legge et nytt lag bitumen oppå nåværende singelflate og deretter singel i dette. Det er plass, men jeg har ingen erfaring med slikt arbeid og ville nok trenge tips om enten hvordan man gjør det eller om noen som kan hjelpe meg.
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Er du helt sikker på at det er lekkasje og ikke at trapplanet rett og slett er kaldere enn innsiden av krypkjeller, for da kan det kondensere i "taket" dvs undersiden av trapplanet.
I så fall hjelper det ikke å tette fra oversiden.

Sist redigert:
Jeg tror at det er en kombinasjon, men en ekspert, som forsikringsselskapet sendte for å inspisere, mente at det var snakk om utett betong. Et faktum, som støtter det siste, er at flaten mangler fall og en nabo, som har hatt samme problem har løst dette ved å bygge opp et lite fall ved hjelp av et tynt lag betong og oppå dette tynn klinker, noe han mener har hatt god effekt. Jeg ser dog ikke dette som en ideell løsning. Riktignok har han fått bedre tetthet og en glatt overflate, som selv med ytterst lite fall gir bedre drenering enn den nåværende singelbelegningen, men på den annen side kommer nå flaten helt opp til terskelens (tre) underside og i tillegg må det kunne bli veldig glatt om vinteren. I området finnes det ytterligere 200(!) like hus (40 år gamle), men jeg har ennå ikke kunnet finne noen flere med samme problem. Dette kan ha sin forklaring i at de fleste ikke inspiserer krypkjellerne sine så nøye. De tillater nemlig ikke det minste anlegg for klaustrofobi, de lever ikke opp til sin betegnelse. Å krype i dem er bare mulig delvis, oftest må man forflytte seg ved å haske og presse gjennom hull i betongbjelker, som er trange selv for meg (170 cm, 55 kg), så heller ikke jeg synes at det er særlig hyggelig (jeg er 74 år gammel).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.