Hei. Har et uterom der betonggulvet er skjevt og ujevnt.. Har sett på nivelleringsløsning men det virker dyrt...
Må jo bli bra om man regulerer opp med vanlig treverk? Enten stiller de på føtter så man kan justere og deretter fester rammen i gulvet.. Skal bare legges en matte på dette sånn.. Ingen tarkett osv.
har sett mange varianter på oppregulerte gulv, dessverre må man være noe av en fukt-ekspert for å ikke gjøre feil i mange av disse løsningene, jeg kan bare gi deg tipset at legger du lekter mot gulvet og så legger på en sponplate på dette uten å sette dit noen form for mekanisk ventilasjon så kommer det til å bli mugg der på et tidspunkt, men man kan ha flaks.
mange firmaer som tørker hus har løsninger for å få oppregulerte gulv til å fungere i kjeller og lignende, burde fungere her også, du synes at nivell er dyrt så går jeg ut ifra at du har tenkt å gjøre alt selv? men den beste løsningen er nok å ta inn noen som sparkler opp gulvet så det blir plant og så legger man på løse tepper som man kan ta bort om vinteren.
har sett mange varianter på opphøyde gulv, dessverre må man være noe av en fuktighets ekspert for ikke å gjøre feil i mange av disse løsningene, jeg kan bare gi deg tipset at legger du bjelker mot gulvet og så legger på en sponplate på dette uten å sette dit noen form for mekanisk ventilasjon så vil det bli mugg der ved en eller annen anledning, men man kan ha flaks.
mange firmaer som tørker hus har løsninger for å få opphøyde gulv til å fungere i kjeller og lignende, burde fungere her også, du synes at nivell er dyrt så antar jeg at du har tenkt å gjøre alt selv? men den beste løsningen er nok å få inn noen som avretter gulvet så det blir plant og så legger man på løse tepper som man kan ta bort om vinteren.
Takk for svaret.
Jo visst kan det komme inn fukt...dette uterommet ligger i øverste etasje...så rommet ligger ikke i kjelleren?
Noen andre som kan komme med tips?
hvorfor ikke bare flytsparkle, må være minst mulig anstrengelse, eller er det såpass ujevnt at det ville bli for høy belastning(pga vekten av flytingen)?
Jo de hadde vært lett men som sagt, tror de blir for tungt med flytsparkling... Så blir nok å legge opp med 45x195 og deretter på med sponplate... Rommet ligger i overetasjen så fuktighet burde ikke bli et kjempeproblem...
Jeg fraråder din løsning, men hvis du ikke har tenkt å endre til en bedre og dyrere, bør du bygge inn noen detaljer som kan hjelpe deg hvis det oppstår problemer.
Det er ikke vann som kommer utenfra som er ditt problem i dette tilfellet, men kondens. Det blir antagelig varmt når solen skinner på vinduene, og om natten blir det kaldt, og muligheten for kondens er til stede. Hvor dette går hen, pleier å være nedover. Sørg for at du kan koble på ventilasjon i gulvet, og lag en luke slik at du kan inspisere dette. Dette for å unngå at det kommer lukt (mugg), uten at du oppdager det i tide og kan sette inn tiltak for å tørke det ut før du må rive alt.
Husk å ha en luftspalte på minst 45 mm under bjelken mot betongen slik at du kan få fart på luften hvis det trengs.
Nå er jeg med deg...det har du rett i, minst 45mm mellom regel og betonggulv vil det bli..
Ville det hjelpe å bore et avtrekksrist under det nye gulvet? Omtrent i linje med betonggulvet?
Eller bør jeg i så fall ha mekanisk vent.? Ville et avtrekksrist gjøre noen nytte?
sett ventilert sokkel i den bortre delen av rommet slik at luft enkelt kan gå inn der, deretter ventiler i fasaden som flukter med betongen så du kan sette en vifte i hullet og på den måten få luftomsetninger i rommet og på den måten tørke ut bjelkene.
eller så setter du en paxvifte som en mer permanent løsning med fuktstyring, vet ikke hvor bra klassifiserte disse er, men er de IP 63 så fungerer det med største sannsynlighet, denne bør være koblet til en egen bryter slik at man kan slå den av hvis man skal sitte i rommet da man kanskje ikke vil at en vifte skal brumme under gulvet.
ikke den beste løsningen men antageligvis fungerer det.
Nå skal byggeprosjektet starte snart. Tenkte å sette en regel mot alle vegger og deretter bjelkelag ...men nå merket jeg at det var ganske dårlig med lekter inni veggene. Ingen cc60 her iallfall...lekter finnes, men trodde det skulle være flere, hvilken skrue er best? ?Fransk skrue eller lange treskruer? Kom gjerne med tips...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.