Min kone har "kommet på en idé".... Tenk hvor hyggelig det ville vært med et utekjøkken...

Nå ja. Vi trenger jo ikke gå nærmere inn på hvordan den diskusjonen gikk med tanke på at jeg nå skriver til dere for noen råd. :/

Tanken er en ramme i stål 40x40 firkantrør som sveises sammen og på det en 40mm armert betongplate som jeg støper.
Men nå ønsker jeg å felle inn grillen i denne platen for å slå to fluer i en smekk så å si. Og det er da jeg støter på potensielle problemer...

Det jeg blir litt usikker på med hensyn til dette er:
1. Tåler vanlig grovbetong den varmeutviklingen grillen vil gi?
2. Finnes det noen mening i å kle innsiden av hullet i betongplaten med f.eks eksosbandasje eller peistetting for å redusere varmebelastningen på betongen?
3. Finnes det noen type impregnering (for vannavvisning og å unngå frostspregning på vinteren) til betongplaten dere tror vil tåle den lokale strålevarmen rundt grillen uten å bli ødelagt? (Grillen er en klassisk Weber kulegrill ~57 cm diameter.)

Takknemlig for svar fra bedre vitende eller personer med erfaring med akkurat dette.

MVH// Henrik

N nilhe1 skrev:
Min kone har "kommet på en idé".... Tenk hvor hyggelig det ville være med et utekjøkken...

Nåja. Vi trenger jo ikke gå nærmere inn på hvordan den diskusjonen gikk med tanke på at jeg nå skriver til dere for noen råd. :/

Tanken er en ramme i stål 40x40 firkantrør som sveises sammen og på det en 40mm armert betongplate som jeg støper.
Men nå skulle jeg ønske å felle inn grillen i denne platen for å slå to fluer i en smekk så å si. Og det er da jeg støter på potensielle problemer...

Det jeg blir litt usikker på angående dette er:
1. Tåler vanlig grovbetong den varmeutviklingen grillen vil gi?
2. Er det noen funksjon i å kle innsiden av hullet i betongplaten med f.eks eksosbandasje eller kamintetning for å redusere varmebelastningen på betongen?
3. Finnes det noen type impregnering (for vannavvisning og unngå frostskader om vinteren) til betongplaten dere tror ville tåle den lokale strålingsvarmen rundt grillen uten å bli ødelagt? (Grillen er en klassisk Weber kulegrill ~57 cm diameter.)

Takk for svar fra bedre vitende eller personer med erfaring med akkurat dette.

MVH// Henrik
Hvordan gikk det med kjøkkenet?
Fikk du noen gang noen gode svar på spørsmålene dine? Jeg har gjort akkurat det samme og leter hovedsakelig etter impregnering til betongen.

Slipte du platene eller nøyde du deg med det slik det ble etter støping?

Lurer også på varmen, da jeg har tenkt å gjøre noe lignende. Bør gå an å bruke vattenglas som impregnering til betongen i det minste. Ellers er jo en 2k PU sealer veldig slitesterk, men jeg vet ikke hvor bra det fungerer med varme... typ denne: https://konkral.se/sv/products/sealer-elite-plus-12-kg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.