Hei, om man skal bygge nytt i dag, hva er da å foretrekke å kle huset med under panel? Jeg tenker da at man bygger selv, slår opp reisverket, så kler man inn huset med et eller annet værsikkert materiale, slik som Utegips, alternativt vestkystplate.

Hva er fordelene/ulempene med de to materialene?

Jeg tenker at man bygger selv så man reiser reisverket, så kler man inn huset helt i dette materialet, og så skjærer man ut for vinduer/dør når det er dags på hvert respektive sted, så man kan bli så effektiv som mulig med å begynne å værbeskytte huset.

Hva har dere for tanker, erfaringer om dette?

Handler vel til en viss grad om smak og behag.

Jeg liker utegipsen, har ingen erfaring med vestkystplaten.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Ikke lett å sammenligne da de har ulike formål til stor del.
Isolasjon kontra skivevirkning f.eks.
Småhus bygges vel ofte med klimaskive så man slipper så kraftig regelstamme.
Montering og etterfølgende arbeid er lettere med utegips.

• Liker
Rickard. og 1 annen
  • Laddar…
Ønsker man en lav pris og et klassisk problemfritt mtrl anser jeg Ørnpapp overlegen. Ønsker man noe enda mer lett håndterlig er Windy mye smidigere enn utegips.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Vi brukte utegips når byggingen pågikk om vinteren.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vil man ha en lav pris og et klassisk problemfritt mtrl anser jeg Örnpapp som overlegent. Ønsker man noe enda mer lett håndterlig er Windy mye smidigere enn utegips.
Sånn kan jeg forestille meg at det er, men siden jeg tenkte jeg skal klare gjøre det meste selv, vil jeg jo ha det så værbestandig som mulig med en gang, og på den måten føles noe platemateriale som færre trinn. Men kanskje tenker jeg feil. Eller setter man Windy direkte på stenderverket, og så isolerer innefra slik at isolasjonen da kommer imot?

N Nygge72 skrev:
Så kan jeg tenke meg at det er, men da jeg tenkte jeg skal klare å gjøre det meste selv, så vil jeg jo ha det så værbestandig som mulig med en gang, og på den måten føles noe plate-materiale som mindre arbeid. Men kanskje tenker jeg feil. Eller setter man Windy direkte på stamme, så isolerer man innenfra slik at isolasjonen da går mot?
Ja, hvis du kan få hjelp til å holde rullen, er etasjeshøy Windy nok den raskeste og enkleste måten å få det værbestandig på.

GNU- utegips er tungt og klumpete å bære og håndtere.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Eller setter man Windy direkte på stamme, så isolerer man innenfra som isoleringen da går mot?
Skal du ha utvendig krysslekting bør du isolere det laget utenfra uansett om du bruker Windy, Örnpapp, asfaboard eller GNU.

P
Som jeg ser det er det to ulike plater med deres forskjellige funksjoner..
GNU utegips gir et værbestandig hus, men som også stabiliserer stenderverket.
Västkustskivan brukes hovedsakelig for sine kuldebrobrytende egenskaper, men gir ingen stabilitet til stenderverket..
Ofte når vi har montert västkustskivor er det på en annen type plate som sitter på stenderverket, f.eks. Vindskyddsskiva cemberit eller tilsvarende..

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Som jeg ser det er det to forskjellige plater med deres forskjellige funksjoner..
GNU utegips gir et værbestandig hus men som også stabiliserer stenderverket.
Vestkystplaten brukes hovedsakelig for sine kuldebrottsbrytende egenskaper men gir ingen stabilitet til stenderverket..
Ofte når vi har montert vestkystplater er det på en eller annen type annen plate som sitter på stenderverket, f.eks. Vindsperreplate cembrit eller tilsvarende..
Mener du @Rejäl at GNU er fordelaktig i stedet for å sette Windy utvendig og et indre krysslektet installasjonssjikt med plate-mtrl?

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Anser du at GNU er fordelaktig i stedet for å sette Windy utvendig og et indre kryssreget installasjonssjikt med plate
Nei, jeg er ingen forkjemper for GNU. Men mener at man bør ha en eller annen plate som stabiliserer huset, spesielt om man bygger en villa..

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nei jeg er ingen forkjemper for GNU. Men mener at man skal ha noen plate som stabiliserer huset spesielt om man bygger en villa..
Javisst, de fleste setter vel et horisontalt installasjonssjikt innvendig og doble plater på det.

F fribygg skrev:
Javisst, de fleste setter vel et horisontalt installationssjikt innvendig og doble plater på det.
Ja bra g vil vel osb/gips stabilisere innenfra ellers tenker jeg

P
F fribygg skrev:
Ja, de fleste setter vel et horisontalt installasjonssjikt innvendig og doble plater på det.
Ja, men det er sent i byggeprosessen før det er på plass, huset utsettes for store krefter allerede ved for eksempel råspontingen når et par halvgoe og runde karer går på taket😊 samt vær og vind..
En plate på yttersiden av stenderverket setter vi opp før vi monterer takstolene og fungerer som stombestabilisering og værbeskyttelse..
Men selvfølgelig, så enkelt som mulig, så er en god vindsperre tilstrekkelig..

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja men det er sent inn i byggingen før det sitter på plass, huset utsettes for store krefter allerede ved f.eks. rupanelet når et par halvbra og runde gubber går på taket😊 samt vær og vind..
En plate på yttersiden av stenderverket setter vi opp før vi monterer takstolene og fungerer atom stenderstabilisering og værbeskyttelse..
Men visst som enklest mulig så er en bra vindsperre tilstrekkelig..
For meg har det vært raskere og billigere å ordne stabiliteten med vellstrekte hullband før Ørn-pappen eller Windy, GNU må jo være holdbart om stenderverket skal stå uten fasade lengre tid men det er tungt og tidkrevende og rett mye dyrere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.