Har begynt å planlegge en 1,5 etasjes utvidelse som skal være ca 50 kvm (6x8). Vil ha loft og skråtak og tenkte derfor å bygge med en limtrebjelke i mønet. Er det noen her som har litt grunnleggende konstruksjonskompetanse som kan vurdere om jeg er på rett vei med min konstruksjonsskisse? Bygger man på denne måten ved limtrebjelkekonstruksjon? Takknemlig for svar!

Edit:
1. Tar gjerne imot råd om dimensjonering på søylene som holder opp limtrebjelken. Limtrebjelken skal ifølge Svenskt Trä være 115X630. Men hva søylene skal ha for dimensjon fremgår ikke. Heller ikke om søylene trenger å gå helt ned til betongplaten eller om de kan stå på kjellergrunnmuren?

2. De takbjelkene som skal ligge på limtrebjelken ned til husveggen, trenger de være limtre eller går det med vanlige 45x220 cc60 (huset er 6m bredt)?

• 3D-skisse av konstruksjonsplan for en 1,5-etasjes utbygging med limtrebjelke, stolper og takbjelker. Viser perspektiv av ramme og struktur.
Sist redigert:
Joda, det ser vettig ut så langt.
Om du trenger tips så sjekk her: http://www.traguiden.se/
(Men den siden har du nok funnet på egen hånd allerede...)

Jo der har jeg vært og sett.

Jeg oppdaterer med en viderearbeiding på min konstruksjonsskisse. Er det noen som kan gi litt tips om dimensjonering på søyler, limtredrager, kjellerjernbjelke?

• Konstruksjonsskisse av en bygning med detaljerte mål for søyler, limtre og kjellerbjelker. Skissen viser dimensjoner på 6500 x 6600 mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.